Een kapotte geiser werd Guy fataal

Guy Thielen (33) overleed twee weken geleden door koolmonoxide-vergiftiging. 'Die geiser was een rotding, waar hij al problemen mee had gehad.'

Guy Thielen. Beeld Taco van der Werf
Guy Thielen.Beeld Taco van der Werf

Maandagochtend 19 november zit Filiz Kulan op een stoel in de Westerparkschool in de Van Hallstraat in Amsterdam-West als haar mobiel trilt. Terwijl twee actrices tot vermaak van de kinderen de voorstelling De prinses met de dikke bibs opvoeren, kijkt de theatermaakster op haar telefoon. 'Ik maak me ongerust. Guy is niet op zijn werk verschenen,' luidt de tekst van de sms. De schrik slaat haar om het hart.

Guy is Guy Thielen (33), al tien jaar haar beste vriend. Nadat ze hem die vrijdagavond rond half elf thuis in de Kinkerstraat had afgezet, heeft ze niets meer van hem gehoord. Het hele weekend kreeg ze hem telefonisch niet te pakken, hoewel hij met haar zoontje naar de voorstelling Walking with dinosaurs in de Ziggo Dome zou gaan. Ook op sms'jes reageerde hij niet. Vreemd voor iemand die altijd bereikbaar is, zeker voor vrienden.

Als de voorstelling vijf minuten later is afgelopen, springt Kulan op haar fiets richting Kinkerstraat. Eén van de actrices gaat met haar mee. Aangekomen op nummer 39 blijkt de etagedeur, in tegenstelling tot de voordeur, te klemmen. Ze krijgen hem niet open. Het lijkt wel alsof iemand aan de andere kant tegen de deur duwt.

Douche
Kulan raakt in paniek. 'Guy! Guy!' roept ze onophoudelijk, terwijl ze met volle kracht op de deur bonst. Er komt geen reactie. Dan horen de vrouwen tot hun schrik de douche lopen. De lamp op de eerste etage knippert, in het ritme van een stroboscoop. Het maakt de situatie nog onheilspellender.

Ze rennen de trap af en bellen om 11.41 uur het alarmnummer 112. Een toegesnelde motoragent krijgt kort daarop wel de etagedeur open, maar ziet aanvankelijk niets, behalve een enorme waterdamp.

'Kijk in de douche!' roept Kulan.

Daarop opent de agent de deur van de krappe badkamer. Hij deinst terug.

'Is hij oké?' vraagt Kulan, die achter hem staat.

'Het ziet er niet goed uit,' antwoordt de agent. Hij houdt haar op afstand, waarna twee net gearriveerde rechercheurs de woning binnengaan.

Al snel zijn ze terug. 'Leeft hij nog?' vraagt Kulan bezorgd.

'Nee, hij is levenloos,' antwoordt één van de twee.

'Dat was het moment waarop de aarde onder me wegviel,' zegt Kulan later.

Sluipmoordenaar
Thielen is omgekomen door het inademen van koolstofmonoxide, een giftig gas dat vrijkomt bij onvolledige verbranding van stoffen zoals olie, gas en hout. Doordat het kleur- en geurloos is, staat het onder brandweerlieden bekend als 'de sluipmoordenaar'.

Lees de hele reportage in Het Parool vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden