PlusRecensie

Een geslaagd nieuw begin voor The Tallest Man on Earth in Carré (****)

In het begin lijkt het té keurig, bij The Tallest Man on Earth in Carré. Toch weet de Zweed de juiste balans te vinden.

In Carré waren voor de gelegenheid de stoelen weggehaald.Beeld Maarten Branthe

Het is het lot van de man met gitaar om altijd maar weer met Bob Dylan vergeleken te worden, de gouden standaard in het singer-songwritergenre. Het overkomt ook de Zweed Kristian Matsson regelmatig, die door het leven gaat als The Tallest Man on Earth. Het zal iets met dat nasale stemgeluid te maken hebben, want behalve dat ze hetzelfde metier hebben gekozen, zijn er vrij weinig overeenkomsten.

Na drie albums vol minimalistische folknummers, kwam The Tallest Man vorig jaar met een rijker gearrangeerde plaat, Dark bird is home, waarin de door hem uitgezette lijnen zijn ingekleurd met elektrische gitaren, viool, piano en drums. Een voller en tegelijk zachter geluid, waarin Matsson minder schreeuwt en zichzelf meer in dienst stelt van de muziek in plaats van continu op de voorgrond te treden.

Ook tekstueel is de teneur anders. In de nieuwe liedjes verwerkt hij namelijk zijn recente scheiding. Klinkt zwaar, maar het is ook een nieuw begin. 'Suddenly the days get you down, but this is not the end,' zingt hij op het Springsteen-achtige Sagres.

Showman
Dat hij zijn opgewektheid niet verloren heeft, blijkt ook wel als Matsson het podium op gesprongen komt. Onrustig ijsbeert hij over de bühne, zijn publiek opnemend. Het is de eerste keer dat hij in Carré staat en speciaal voor hem zijn de stoelen in de zaal verwijderd, zodat hij beter contact kan maken met zijn toehoorders.

Dat moet voor Matsson geen probleem zijn, hij is een showman pur sang. Toch houdt hij zich aanvankelijk op de achtergrond, alsof hij zijn Amerikaanse begeleidingsband niet voor het hoofd wil stoten en ze hun aandeel in de spotlights gunt. Keurig hoe ze hem begeleiden, meegaan in zijn vertragingen, stilhouden als hij inhoudt en opzichtig naar adem hapt.

Braaf
Maar het is net iets té keurig. Die minimale ondersteuning op viool, die zachte deken van steel guitar op Fields of our home: het neigt naar braaf.

Nee dan het intro van Love is all, de eerste hit die Matsson uit zijn hoge hoed tovert. De band is even verdwenen, het is alleen de kleine Zweed met zijn gitaar. Met veel dynamiek brengt hij de eerste, breekbare akkoorden en pakt je bij de lurven. Zelf lijkt hij ook helemaal op te gaan in dat nummer dat hij al honderden keren gespeeld moet hebben, iedere noot klinkt gemeend. Met Won't be found en Gardener gaat hij nog een stapje verder in zijn theatrale performance. Met zijn stem, minder nasaal en rijper dan vroeger, trekt hij het publiek naar zich toe met een lange, afsluitende uithaal.

Smartlappengevoel
Je zou bijna gaan denken dat hij die band beter thuis had kunnen laten, maar dan doe je de muzikanten tekort. Die steel guitar geeft namelijk een heerlijk schmierend smartlappengevoel aan Sagres, de emotie er in dikke lagen op kledderend, net als bij het oudere Revelation blues. En ook het samenspel met gitarist en violist Mike Noyce, die sommigen zullen kennen uit de band van Bon Iver, is wonderschoon op Little nowhere towns.

Dat formele gevoel van al te netjes samen willen spelen, is na een aftastend begin dan ook afgeschud. The king of Spain is gewoon een vrolijke stamper waarbij het publiek, ook voldoende opgewarmd, enthousiast meeklapt. En afsluiter Like the wheel, waarin de vierkoppige band zich achter twee microfoons geschaard heeft, is hartverwarmend. De avond had de juiste balans van binnen en buiten de lijntjes kleuren, van ingetogen én uitbundig.

The Tallest Man on Earth

Ons oordeel: ★★★★☆
Gezien: 1 februari
Waar: Carré
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden