Plus

Een gat in de medische markt: De arts voor toeristen op CS

Toeristen krijgen ook buikgriep of hebben een morning-afterpil nodig. Een nieuw gezondheids-centrum op het CS speelt er handig op in.

De medicijnautomaat Dr. Robot maakt deel uit van Amsterdam Central Doctor & PharmacyBeeld Mats van Soolingen

Toeristen struikelen in Amsterdam over fietsverhuurders en ticketshops, maar een fatsoenlijke huisarts is moeilijk te vinden. "Sommigen gaan zelfs naar de kliniek op Schiphol, omdat ze niet weten waar ze in Amsterdam moeten zijn," zegt huisarts Eric Cambridge, die vooral veel expats en toeristen in zijn praktijken op de Bloemgracht en in Amstelveen ziet.

Dokters ­genoeg, en de toeristen zijn daar welkom ook, maar de artsen zijn gewoonweg niet voldoende zichtbaar. Veel toeristen belanden met wissewasjes op de spoedeisende hulp, waar de zorgverleners toch al omkomen in het werk.

'Versicherungskarte'
Ziedaar: een gat in de medische markt. Cambridge en een club ondernemende apothekers zagen het vijf jaar geleden al en bedachten: er moet een gezondheidscentrum komen op een plek waar niemand eromheen kan. Dat is gelukt. Ze zitten in de nieuwe aanbouw van het Centraal Station. "Centraler kun je niet zitten."

De Amsterdam Central Doctor & Pharmacy ­zetelt aan het begin van het fietstunneltje. In de wachtkamer van de dokter kijk je recht op de fietsstallingsboot en het gekrioel van verkeer op de 'shared space' - een chaotisch knooppunt dat dokter Cambridge vermoedelijk nog wel een patiënt of twee zal opleveren.

De dame achter de balie legt een jonge vrouw met Bauchschmerzen in vlekkeloos Duits uit dat ze een 'Versicherungskarte' nodig heeft.

Geen tijd om uit te zieken
De praktijk en apotheek zijn pas twee weken open, maar als Cambridge een voorspelling mag doen, verwacht hij veel spontane inloop. Hij mikt op forenzen, toeristen, expats, maar ook buurtbewoners en verder iedereen die het handig vindt een dokter 'onderweg' te hebben.

Een standaard huisartspraktijk zal het op deze plek nooit worden. Dat zal ook te merken zijn aan de klachten die de huisarts van dienst in de spreekkamer te horen krijgt. "Als toeristen maar een paar dagen in Amsterdam zijn, accepteren ze niet dat ze ziek zijn. Ze zullen dus eerder naar de dokter gaan. Uitzieken van een griep, daar hebben ze geen tijd voor."

Verder verwacht hij toeristen die onwel zijn geworden van jointjes, of Wallenbezoekers die bang zijn dat ze narigheid hebben opgedaan. "Soms is er blinde paniek: 'Misschien heb ik iets opgelopen en ik moet nu terug naar mijn vrouw'."

Steeds drukker
Hij verwacht aan de slag te moeten met acute zorg, wanneer iemand lichtgewond is geraakt bij een ongeluk. En hij ziet nu al patiënten van de riviercruises die nagenoeg aan de overkant voor anker liggen. "Dat zijn vaak oudere passagiers, die een intensieve reis maken en niet zo goed in conditie zijn."

Zorgverleners in Amsterdam krijgen het steeds drukker met toeristen - iets wat zich nog het scherpst aftekent bij de spoedritten: het aantal inzetten van ambulances voor buitenlandse bezoekers is in vier jaar tijd meer dan verdubbeld: naar bijna 3500 ritten per jaar.

Dr. Robot
En de groep toeristen en dagjesmensen blijft maar groeien. "Die moeten allemaal medisch worden verzorgd."

Al is het maar met een paracetamol of een pleister. Om het allemaal nog makkelijker te maken heeft de aanpalende apotheek niet ­alleen ruime openingstijden, maar ook een medicijnautomaat, waar je 24 uur per dag je paracetamol, aambeienzalf, babyvoeding en zelfs de morning-afterpil kunt krijgen. Ook medicijnen op recept kunnen, met een persoonsgebonden code, door Dr. Robot worden afgegeven.

Maar is dat niet wat al te gemakzuchtig? Het zijn immers medicijnen, al dan niet met bijwerkingen. "Als mensen de medicijnen voor het eerst krijgen en ze halen ze op bij Dr. Robot, krijgen ze in de mail een instructie voor het gebruik," zegt apotheker Swie Oei. "Maar we bellen ook nog. We zijn een zorgverlener, dus dat hoort erbij."

Dr. Robot zit midden in de drukte van de pont en zal om die reden veel passanten ontgaan. Want even niet opletten in deze verkeersanarchie en je zit zo bij dokter Cambridge in de spreekkamer.

Internationaal verzekerd

- Een grote groep patiënten( uit 39 landen) is ook in Nederland verzekerd, namelijk als ze een zorgverzekering hebben in een land waarmee Nederland een verdrag heeft. Ook moeten ze een geldig internationaal ­verzekeringsbewijs bij zich dragen.

- De zorgverlener stuurt de ­rekening naar Zilveren Kruis, dat weer bij de buitenlandse zorgverzekeraar declareert.

- Grootste brokkenmakers uit de verdragslanden, zo blijkt uit cijfers van Zilveren Kruis, zijn de Engelsen - met in 2015 ruim 1100 zorgdeclaraties. Daarna volgen de Duitsers (944) en de Italianen (688).

- De grootste groep maakt kosten in het ziekenhuis (2503). In totaal gaat het om in 2015 om 4647 rekeningen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden