Recensie

Een fascinatie voor Brigitte Bardot die intrigeert (*****)

Zijn jarenlange fascinatie voor Brigitte Bardot komt samen in één intrigerende expositie. Door de ogen van kunstenaar Daan van Golden (1936) wordt de Française naar een hoger plan getild in galerie Andriesse-Eyck.

Beeld Peter Cox Eindhoven

In negen stappen word je net zo'n sex kitten als Brigitte Bardot. Tal van websites geven tips over het kapsel, de make-up en het soort pumps van BB.

Terwijl Bardot door ouderen voornamelijk wordt gezien als een extreem rechtse dierenactivist, ziet een nieuwe generatie haar blijkbaar als de grootmoeder van Claudia Schiffer, Pamela Anderson, Kate Moss en Angelina Jolie, die met haar pruillip en grote ogen nog steeds de weg wijst naar de ultieme verleidelijke look.

Galerie Andriesse-Eyck brengt nu een lofzang aan Bardot, door de ogen van Daan van Golden (1936). De Schiedamse kunstenaar werkt al meer dan vijftig jaar aan een klein, geconcentreerd oeuvre. Hij schilderde in de jaren zestig minutieus zakdoeken en cadeaupapier na, maakte prachtige foto's en hergebruikte allerlei beelden uit kranten en tijdschriften. Kunst en leven komen steeds op een poëtische manier samen.

Een Nederlandse galerie heeft Van Golden eigenlijk niet, maar nu heeft Paul Andriesse - die hem jaren volgde en verzamelde - in zijn galerie aan de Leliegracht een tentoonstelling van zijn werk gemaakt.

Ode aan drie vrouwen
De expositie is eigenlijk een ode aan drie vrouwen; zijn voormalige vriendin, zijn dochter Diana en Brigitte Bardot. Laatstgenoemde speelt absoluut de hoofdrol. Bij de tentoonstelling verscheen ook een mooie publicatie over Van Goldens fascinatie met BB.

Van Goldens kunstenaarspraktijk kreeg een beslissende wending toen hij begin jaren zestig in Japan woonde. Voor die tijd maakte hij, geheel in de sfeer van de tijd, abstracte, expressionistische zwart-witschilderijen. In Japan ging het roer om. Van Golden ging uiterst verfijnde schilderijen maken van alledaagse voorwerpen. Fijne patronen of decoratieve elementen, geschilderd in strakke lakverf die geen enkel handschrift laat zien. Zulke schilderijen impliceren een commentaar op de schilderkunst, het is ook een bijna meditatieve omgang met alledaagse schoonheid.

Bardot op handen en voeten
Alledaags is ook de serie werken die Brigitte Bardot als onderwerp hebben, want de foto's zijn voornamelijk afkomstig uit populaire tijdschriften. Van Goldens fascinatie voor Bardot blijkt ook uit zijn Japanse jaren te stammen, daar ligt althans de kiem van de hele serie. In Japan stuitte hij op een foto van Bardot die op een bijna dierlijke manier, op handen en voeten, uit haar hol kruipt, in dit geval de kajuit van een zeiljacht in Saint-Tropez. In 1979 exposeerde hij een uitvergroting van deze foto. Het vertrouwde gezicht van Bardot wordt omgeven door Japanse karakters die voor de meeste westerlingen onleesbaar zijn.

In hetzelfde jaar vond Van Golden een plakboek van een onbekende, geheel gewijd aan de actrice. Hij fotografeerde de pagina's op zijn terras en gaf het een tweede leven, door ze in gouden lijsten te presenteren.

Gespiegelde foto's
We zien Bardot door de ogen van de fotografen die haar vastlegden, maar ook door de ogen van de tijdschriftenredacties die er soms commentaar aan toevoegden, een uitsnede maakten, foto's spiegelden. Ook de samensteller van het plakboek maakte weer een keuze, knipte langs de contouren van Bardots blonde lokken. Haarscheurtjes in het papier, geschreven notities en gevouwen plaatjes: alles is heel herkenbaar, maar roept ook vragen op.

Zo wordt Bardot een moderne Madonna, wier beeltenis vroeger ook keer op keer gekopieerd en hergebruikt werd, tot een gesublimeerde schoonheid ontstond. Niemand was zo mooi als Brigitte Bardot en niemand kijkt zo zorgvuldig als Daan van Golden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden