Plus Blikvangers

Een fantasievlag tegen status en verhevenheid

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: Vlaggenmonument.

De verfrommelde vlag is een 'licht sub­versief statement tegen status en verhevenheid' Beeld Tammy van Nerum

Een betonnen zuil, egaal geel geverfd, met daaromheen gewikkeld in de top: een verfrommelde doek. Een kleed misschien. Aan elkaar geknoopte ­lakens om te kunnen ontsnappen? Een kunstwerk is het, maar wat moet het voorstellen?

Wacht even, die draperie lijkt wel een vlag!

In de kleuren blauw en wit.

Vlaggenkenners roepen dan onmiddellijk:

"Finland!"

Of: "Griekenland!"

"Guatemala! El Salvador! Honduras! ­Nicaragua!"

"Zwolle!"

"De voormalige vlag van Diemen!"

Maar bij een iets nadere bestudering zit er ook zwart in de vlag.

"De huidige vlag van Diemen!"

Fantasie
Maar het zwart heeft niet de vorm van de eendjes (3) die op de door blauwe banen ingesloten middelste witte baan zwemmen.

En het is ook niet de vlag van Saarland.

Of Estland.

Nee, ook niet die van Botswana.

Het is een fantasievlag.

In opdracht ontworpen door kunstenaar ­Marte Röling. Het kunstwerk heet Vlaggen­monument en werd in 1984 onthuld bij de hoofd­ingang van het Academisch Medisch Centrum, nu Amsterdam UMC.

Vlaggenmonument

Sinds 1984
Kunstenaar Marte Röling
Waar Academisch Medisch Centrum

De betonnen zuil is tien meter hoog en de vlaggen - meervoud dus - zijn van polyester ­gemaakt en drie meter in doorsnede.

Het monument is, zo lezen we op de site van het AMC, 'een verwijzing naar de vele vlaggenmasten voor overheidsgebouwen. Deze vlag wappert echter niet fier in top, maar hangt er verfrommeld bij - een ironisch en licht sub­versief statement tegen status en verhevenheid. Van Marte Röling (1939).'

Beter tekenen dan praten
"Mijn werk is vrij stevig," zei ze in een interview in deze krant. "Het heeft iets stoers, dat kan ik verder niet uitleggen. Ik hou van grote werken. Ik maak wel eens iets kleins, maar groot geeft meer spanning."

Röling werd al op haar zestiende toegelaten tot de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Naar eigen zeggen kon ze als kind al beter tekenen dan praten.

Ze begon te exposeren vanaf haar negentiende en is bekend ­geworden met plafondschilderingen, post­zegels, platenhoezen, beelden en sculpturen, theaterdecors en schilderijen. Echt tekenen, zei ze zelf, leerde ze bij Het Parool, waar ze acht jaar, tot 1981 (1200 tekeningen), mode­tekenaar was.

De staatsieportretten die ze in de jaren tachtig maakte van koningin Beatrix en prins Claus, betekenden haar doorbraak naar een breed
publiek.

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden