PlusPS

Een digitaal briefje in de bus voor het vinden van een droomhuis

Verliefd op een huis dat niet te koop staat? Vroeger stopte je dan een geschreven brief in de bus. Ook dat gaat nu digitaal.

De briefje-in-de-brievenbusmethode wordt al jaren ­getipt als alternatieve koopstrategieBeeld Merel Corduwener

Het is een soort urban legend op de huizenmarkt: die ene geluksvogel - je kent hem nooit persoonlijk - die zijn droomhuis kocht zonder dat het te koop stond. Door een simpel briefje in de bus te gooien: 'Wat een leuk huis, ik zou het graag willen kopen'. En wat denk je? De ­bewoner wilde er toevallig net vanaf. Nog diezelfde week kon het koopcontract worden getekend.

De briefje-in-de-brievenbusmethode wordt al jaren ­getipt als alternatieve koopstrategie: als je interesse toont voordat een huis überhaupt te koop staat, ben je altijd de eerste. En soms werkt het nog ook, aldus Jiska Vader (40).

Gouden zet
Ze kocht in 2014 een huis in Haarlem op deze manier, in de populaire Planetenbuurt. "Mijn man en ik hadden toen één woning bezichtigd op de normale manier - met twintig stellen op een kluitje staan en na twee keer kijken al je bod uitbrengen - en dat vonden we allebei maar niets."

Dus stelde Vader een briefje op waarin ze zichzelf en haar gezin voorstelde, printte een stapeltje en gooide ze in een aantal brievenbussen. Een gouden zet, want ze kreeg tien reacties. "Zeven huizen hebben we bezichtigd en daar zat de woning bij waar ik nu woon."

Nu was dit in Haarlem, waar de woningmarkt iets minder hysterisch is dan in Amsterdam, op een moment dat de woningmarkt net weer aantrok. Maar ook in Amsterdam is dit mogelijk, zegt makelaar Bert Jonker. "De ­slagingskans is niet heel groot, maar laatst had ik een klant bij wie het lukte. En baat het niet, dan schaadt het niet. Een huis kopen hier is zo moeilijk tegenwoordig, dat het geen kwaad kan wat extra lijntjes uit te gooien."

Contactgegevens per sms
Goed idee dus, die briefjes, dacht ondernemer Maarten Aarts. Hij lanceerde in september de website Briefje.com. Via dat platform kunnen huizenvragers en -aanbieders aan elkaar worden gekoppeld.

Dat werkt als volgt: via de website geef je als vrager aan in welke straten of huizen je zou willen wonen. Op het moment dat een aanbieder in zo'n straat of huis zich aanmeldt, krijgen beide partijen een melding en kunnen ze elkaars contactgegevens opvragen. Dit gaat per sms en kost 1,50 euro per bericht. Briefje.com krijgt daar een gedeelte van.

Daarnaast faciliteert Briefje.com ook de traditionele ­methode: geïnteresseerden die hun oog op een specifiek huis hebben laten vallen, kunnen via de website een brief per post laten versturen. In dat geval hoef je dus niet af te wachten tot de verkoper zich aanmeldt op de website, maar zet je zelf de eerste stap.

Persoonlijk bericht
Aarts kwam op het idee nadat hij en zijn vriendin een briefje in de bus kregen van een geïnteresseerde. ­"Ideaal, want we waren al van plan ons huis te verkopen." Maar dat ging om een persoonlijk bericht, net als de brieven die Vader postte in Haarlem.

De brief die Briefje.com verstuurt, is daarentegen een standaardbericht met als strekking: iemand heeft interesse in uw huis, meld u aan op onze website voor meer informatie. "Natuurlijk zal zo'n persoonlijke brief met foto's en een leuk verhaal meer opvallen," zegt Aarts. "Maar stel nou dat je twee brieven krijgt van geïnteresseerden: een leuke brief van een jong gezin, inclusief fotocollage, en een standaardbericht van ons. Dan neem je toch alsnog met beide partijen contact op?"

Hij bedoelt maar te zeggen: de gunfactor kan helpen bij de verkoop van een huis, maar uiteindelijk telt toch vooral wat een geïnteresseerde wil en kan betalen.
Inmiddels is een aantal matches via de website gemaakt, en zijn er ook al een paar bezichtigingen geweest. Of daar een koop uit is voortgekomen, weet Aarts niet.

Hoeveel gebruikers Briefje.com heeft, wil hij niet zeggen, maar wel dat ongeveer dertig procent van de gebruikers bestaat uit aanbieders, tegenover zeventig procent vragers. "Vooraf dacht ik dat die verhouding nog schever zou zijn, dus dat viel mee." Twintig procent van de vragers op zijn website zoekt een huis in Amsterdam. De meest gewilde straten zijn, volgens de data, de Javakade en Linnaeusparkweg.

Waarde van je huis zelf bepalen
Een andere start-up die zich richt op de 'latente' verkoper, ofwel de huiseigenaar die zijn woning wel wil verkopen maar geen haast heeft, is Proposall.nl. Hier kunnen eigenaren een advertentie van hun huis plaatsen, inclusief informatie en foto's, en het bedrag dat ze willen hebben.

Momenteel kun je bijvoorbeeld reageren op een woning in IJburg van zes ton of een grachtenpand voor 2,2 miljoen euro. Proposall is ontstaan uit de opvatting dat het verkopen van je huis niet aan een moment gekoppeld is. Bovendien hoeft het verkopen van een huis helemaal niet moeilijk te zijn, zegt medeoprichter Ilan Roos. "Makelaars kosten een hoop geld, dus waarom zou je het niet zonder proberen? De waarde van je huis kun je tegenwoordig prima zelf bepalen."

Er zijn geen kosten of voorwaarden verbonden aan het plaatsen van een 'proposall'. Wil je toch niet van je huis af, dan zit je dus nergens aan vast. "Bij ons heeft de verkoper de touwtjes in handen, maar we raden verkopers wel aan goed na te denken over een prijs waarvoor ze echt 'weg' willen. Er moet voor beide partijen duidelijkheid zijn."

Geen haast
Proposall bestaat sinds oktober en is nog een kleine speler. De website biedt nu 26 huizen aan. Toch heeft Roos vertrouwen in het concept. "Er is geen haast bij deze manier van verkopen. Als een huis langer wat langer op Funda staat, krijgen mensen al snel het idee dat er iets mis mee is. Waarom is het anders nog niet verkocht? Bij Proposall speelt dat niet."

Zijn bedrijf, dat hij met medeoprichter Bas Vlemminx runt, verdient geld op het moment dat een koop plaatsvindt: een half procent van de transactie, inclusief btw. Op dit moment staat de teller nog op nul. "Er zijn wel al een aantal bezichtigingen geweest, dus dat stemt hoopvol."

Zit er brood in deze manier van huizen kopen en verkopen? Tussen 2006 en 2008 werden soortgelijke initiatieven gelanceerd, zoals Elkhuistekoop.nl en Woningpeiler.nl. Beide bestaan echter niet meer.

Vergelijkbare situatie
Volgens Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis kunnen deze bedrijven misschien succesvol worden, mits de huizenmarkt zo overspannen blijft als die nu is. "In de jaren negentig hadden we een vergelijkbare situatie, en ook toen werkte het posten van briefjes af en toe."

Tegelijkertijd vraagt hij zich wel af of de digitalisering van de briefjesmethode geen afbreuk doet aan het effect. "Het idee erachter is dat je met een persoonlijk briefje meer opvalt. Maar als iedereen deze strategie gaat gebruiken, behoor je toch weer tot de massa."

Voor de koop

Eigenaren van huizen die nog niet te koop staan, zijn eveneens via deze sites te benaderen:

Ikkoopjouwhuis.nl
Ook hier kun je aangeven dat je interesse hebt in een woning die niet te koop staat, alleen doe je meteen een bod. De eigenaar krijgt hierover een brief thuis en kan vervolgens via de website reageren.

Spotjewoning.nl
Lijkt op Briefje.com, maar verstuurt geen brieven per post. Een ander ­verschil is dat Spotjewoning.nl inzet op een actueel aanbod: gebruikers moeten elk kwartaal bevestigen dat ze nog steeds geïnteresseerd zijn in de woningen die ze hebben opgegeven, anders doen ze niet meer mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden