Een dag na verlies wint KLM weer voor de rechter

KLM moest dinsdag voor de rechter een nederlaag incasseren in de bezuinigingsstrijd met de vakbonden voor cabinepersoneel. Woensdag kon de maatschappij weer een juridische overwinning bijschrijven.

De eisen van cabinebond VNC zijn afgewezen. Beeld anp

De rechtszaak van cabinebond VNC tegen KLM-dochter Cityhopper raakte de afgelopen dagen volkomen ondergesneeuwd door het actiegeweld van de vakbonden en de onbuigzaamheid van KLM in het steeds verder escalerende conflict over bezuinigingen, cabinebezetting en pensioenen.

Dat leidde afgelopen vrijdag tot een kort geding van KLM tegen de cabinebonden. KLM eiste dat de bonden weer zouden komen onderhandelen over een bezuinigingscao, zoals zou zijn vastgelegd in de cao. Volgens de rechter hadden de bonden echter voldoende pogingen gedaan om tot gesprekken te komen.

Cityhopper
Tegelijkertijd voert VNC, de grootste van de twee cabinebonden, een loopgravenoorlog met KLM Cityhopper, de KLM-dochter die de kortere vluchten in Europa voor haar rekening neemt.

Volgens de bond heeft Cityhopper sinds zomer 2015 tot tweemaal toe eenzijdig de regeling voor vakantieaanvraag en vrije tijd gewijzigd. Dat leidde er volgens de bond toe dat medewerkers pas op zijn vroegst zes weken voor de geplande vakantie te horen kregen of hun aanvraag was goedgekeurd.

Weliswaar kon dat volgens de cao, maar de maatschappij hanteerde altijd een losser vakantiebeleid. VNC vindt dat er sprake is van gewoonterecht.

Daar denkt de rechtbank anders over. Woensdag werden de eisen van VNC afgewezen. De rechter erkende dat de KLM'ers er baat bij hebben zo vroeg mogelijk te weten of ze op vakantie kunnen, maar het verplicht Cityhopper niet om daarom van de regels af te wijken.

Onderhandelingsverplichting
Opvallend genoeg vroeg VNC de rechter om KLM Cityhopper terug aan de onderhandelingstafel te dwingen, iets wat de bonden in het andere conflict juist weigerden.

Wat dat betreft handelden de rechters consequenter: in beide gevallen wezen ze de onderhandelingsverplichting af.

Volgens Cityhopper zijn roosters pas kort te voren te maken, zeker in de drukke zomerperiodes, ook omdat de productie bij het bedrijf omhoog moet en er minder ruimte is om voor de langere termijn te plannen.

Vierde rechtszaak
Het is binnen drie maanden de vierde keer dat KLM en de vakbonden elkaar voor de rechter vinden in een arbeidsconflict, meer dan in de afgelopen acht jaar bij elkaar.

Met de uitspraak van woensdag staat het nu 2-1 voor KLM, met één zaak nog onbeslist. Begin augustus wist de maatschappij via de kortgedingrechter hardere acties van het grondpersoneel tijdens het drukke zomerseizoen te voorkomen, waarna actiebond FNV Luchtvaart alsnog een cao-akkoord sloot.

Eind september trok KLM opnieuw aan het langste eind in een langlopend pensioenconflict met de piloten. De rechter wees toen de eis van vliegersbond VNV af, dat KLM tekorten in het pilotenpensioen moet bijstorten. En dinsdag trokken de vakbonden dus voor het eerst aan het langste eind. Momenteel loopt nog een door VNC aangespannen rechtszaak over de pensioenen van het cabinepersoneel.

Acties van een uur
Cabinebonden VNC en FNV plannen inmiddels acties voor begin volgende week waarbij het werk voorafgaand aan elke KLM-vlucht een uur wordt neergelegd. Afgelopen Woensdag heeft volgens FNV de helft van het cabinepersoneel het werk telkens 40 minuten neergelegd. Volgens KLM waren de problemen die daardoor ontstonden 'beheersbaar'.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden