Plus Reportage

Een brug over het IJ? Noorderlingen zijn sceptisch

Amsterdam besluit waarschijnlijk dinsdag over de zoektocht naar nieuwe oever-verbindingen. Dat er een alternatief moet komen voor de ponten, daarover zijn veel Noorderlingen het wel eens. Maar een brug?

Het college praat vandaag over een alternatief voor de steeds drukker wordende pont over het IJ Beeld Maarten Brante

'Er móet iets komen als alternatief voor de pont," zegt Irene Fischer stellig terwijl ze met haar fiets bij de pont staat te wachten om over te steken naar Noord. Fischer woont in Overhoeks, achter Filmmuseum Eye, en heeft vaak last van overvolle ponten, net als haar man. "Als hij 's ochtends naar zijn werk gaat, komt hij vaak de pont niet eens op."

Als het aan Fischer ligt, komt er geen brug maar een tunnel voor fietsers en voetgangers, de optie die na de brug de meest serieuze lijkt voor de gemeente. "Een tunnel had er eigenlijk allang moeten liggen. Het is heel erg nodig, want er gaat de komende jaren nog flink gebouwd worden in Noord."

Iets verderop op de Havikslaan klinkt een heel andere mening. "De pont hoort bij Noord. Die moet gewoon blijven," zegt Dennis van den Burg van dierenwinkel Ambulia, die sinds de populaire docuserie Schuldig als BN'er (Bekende Noorderling) door het leven gaat. Hij en zijn vader Henk zijn echte Noorderlingen die - geven ze toe - zelden 'aan de overkant' komen. Maar áls ze gaan, dan toch het liefst gewoon met de pont.

Rondvaartboot
Ze denken dat yuppen achter het idee voor een brug of tunnel zitten. Dennis: "De ontwerper zal vast een vriendje zijn van de wethouder, iemand met veel poen." Als het aan zijn vader Henk ligt, gaan 'die yuppen' lekker naar de overkant zwemmen als de pont ze niet bevalt. "De pont moet gewoon blijven. Het is ook een goed alternatief voor de rondvaartboot als je een dagje uit wilt. Hij komt overal. Hartstikke leuk met kleine kinderen."

Lilian Berkenbos van snackbar 't Smikkelhoekje op de Meeuwenlaan en net als Henk en Dennis Noorderling in hart en nieren hoopt juist wel dat er snel een alternatief komt voor de overvolle pont. "Het is er vaak zo druk dat je bil aan bil staat, niet leuk meer." Berkenbos, die iets verderop in Noord op het Waterlandplein woont, lijkt een tunnel wel een goede optie. "Maar wel een mooie verlichte tunnel, graag. Niet zo'n eng ding waar je bang bent dat er mensen lopen met slechte bedoelingen." En een brug? "Dat lijkt me een slecht idee, want dat gaat veel te steil omhoog. En de vrachtschepen kunnen er dan niet meer langs."

Henk Alles ('of niks') van sigarenmagazijn De Meeuw, iets verderop op de Meeuwenlaan, pleit ervoor dezelfde ponten in de vaart te nemen als vroeger. "Dat waren mooie dingen en die waren zo groot dat er zelfs een vrachtwagen op kon. De huidige ponten zijn mooi en snel, maar niet groot genoeg. Soms ga ik weleens met mijn Canta naar het centrum en is er niet genoeg plek. Dan moet ik een paar ponten wachten voordat ik erbij pas." Een brug over het IJ gaat volgens hem niet lukken. "Dat kan helemaal niet met de scheepvaart. Een tunnel? Ook onmogelijk. Als je weleens door de IJtunnel hebt gefietst op een dag dat ie dicht was voor auto's, weet je waar ik het over heb. Je komt niet omhoog, zo steil is het."

Toeristenkermis
Duvan Kilic van tabakswinkel Cigo in de Van der Pekstraat vindt een brug ook een slecht plan. "Dat is levensgevaarlijk. Toeristen gaan foto's maken en voor je het weet heb je allemaal ongelukken. Doe mij maar een tunnel."

En de kabelbaan dan? Hoewel nooit de meest reële, was het toch wel degelijk een optie. In Noord gaan de wenkbrauwen ver omhoog als de kabelbaan als mogelijk alternatief voor de pont wordt genoemd. Die gekke toeristenkermis moet toch vooral aan de andere kant van het IJ blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden