Opinie

'Eén brug naar Noord is niet genoeg'

Noord heeft inmiddels zoveel te bieden dat een brug voor 'Noorderling' Ronald Hooft eigenlijk niet meer hoeft. Maar als die vaste verbinding er toch komt, doe het dan goed en bouw er gelijk twee en hou op met die smoesjes.

Artist's impression voor een brug vanuit de oostkant van Noord naar de kop van Java. Beeld Cees van Giessen/CIIID

Als wij vroeger uit moesten voetballen tegen Rood-Wit A, DWV of De Meteoor, kregen wij van onze moeders extra boterhammen mee, een dikke wollen trui, schone zakdoeken en genoeg drinken voor een halve week. Bij het in de bus stappen kregen wij een extra omhelzing en een stevige hand van onze vaders. Ik zweer het dat ik vaak een traan in mijn moeders ooghoeken zag.

Inmiddels ben ik al een jaar of dertien een tevreden ingezetene van Amsterdam-Noord. Recentelijk is het architectenbureau dat ik met mijn partner bestier, verhuisd naar een voormalig tabaksfabriekje in het Hamerkwartier, hetgeen een grote supermarktketen deed besluiten vlak ernaast een groot filiaal te openen.

Hotel de Goudfazant
Mijn oudste dochter verlaat binnenkort het ouderlijk nest om haar intrek te nemen in een studio in een groot ateliercomplex aan het IJ, waar zij 190 dagen per jaar mag slapen. Zij heeft zich voorgenomen de overige 175 nachten wakker te blijven. Zowel zij als onze achttienjarige zoon staat in de bediening van Hotel de Goudfazant, het hipste restaurant op het noordelijke halfrond. Onze jongste dochter voetbalt in de D1 van ­Kadoelen en heeft net de open dag op het Hyperion Lyceum bezocht.

Mijn hond en mijzelf laat ik regelmatig uit in het Vliegenbos, het ruigste park ten noorden van het Bosplan. Ik wil maar zeggen: voor mij persoonlijk hoeft het niet zo nodig, die brug.

Maar, zonder in hyperbolen te willen vervallen en een groot woord als 'schande' te misbruiken, het is natuurlijk wel een beetje achterlijk dat er in deze stad geen behoorlijke brugverbinding over het IJ is gerealiseerd, ondanks alle plannen die er in de loop der tijden voor ontwikkeld zijn.

Er was altijd wel een excuus. Het schitterende ontwerp met woningen, winkels en pakhuizen en twee ophaalbare delen van de alomtegenwoordige Jan Galman - een mengeling tussen de Ponte Vecchio en de Tower Bridge - kwam er niet omdat Thorbecke besloot dat het doorgangsstationnetje tussen Haarlem en Utrecht precies op de kop van het Damrak moest komen te liggen.

In Rotterdam kan het ook
Toen was er het smoesje van de drukke scheepvaart. De laatste keer dat ik in Rotterdam over de door het Amsterdamse bureau UNStudio ontworpen Zwaan reed, zag ik dat ze daar ook bootjes hebben en daar kon het dan zeker wel.

De laatste tijd wordt steeds het smoesje van de cruiseschepen erbij gehaald. Omdat die zoveel geld in het laatje zouden brengen. Hetgeen ik sterk in twijfel trek, want volgens mij worden die mensen met busladingen tegelijk via de Zaanse Schans, langs de bollenvelden naar het Anne Frank Huis gereden en zit dat allemaal in de packagedeal.

Dit is het plan: we bouwen een nieuwe cruiseterminal in het Westelijk Havengebied en gebruiken de oude uitsluitend voor de Rijnpleziervaartuigen. Daarna komen er, in één groots gebaar, twee bruggen: de ene vanaf de kop van Javaeiland naar de Hamerstraat en de andere vanaf Het Stenen Hoofd naar de Grasweg. Zodat voortaan alle kindertjes zowel uit het centrum, als uit Oost en West, ja , zelfs die uit het verre, verre Zuid, gewoon met de fiets naar Noord kunnen, met een krentenbol en een pakje Dubbelfris.

Dit is een bewerkte versie van de toespraak die Ronald Hooft hield bij de opening van de tentoonstelling 'Over de brug' in Museum Amsterdam Noord.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.


Beeld Floris Lok
Ronald Hooft

is ontwerper en columnist van Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden