PlusBeeldende kunst

Een blik op donker Amsterdam

Jeugdvrienden en kunstenaars Guido van Driel en Peter Vlot werden meermaals afgewezen. Nu is hun werk alsnog te bewonderen in een kleine, maar mooie expositie. 

Werk van Peter Vlot.Beeld Peter Vlot / Studio BloemDwars

Op een tafeltje in de hoek van de expositieruimte van Studio Bloem­Dwars ligt een oude krant, zo’n lekkere grote nog. Het is De Typhoon, van 14 juli 1976, waarin twee jonge stripmakers worden geïnterviewd: Guido van Driel en Peter Vlot.

Van Driel: “We zijn jeugdvrienden, kennen elkaar al sinds 1971. Veertien waren we, toen we werden geïnterviewd.”

Vlot: “Nou, we hebben onszelf aangeboden.”

Van Driel: “Ja, met een strip, in de hoop dat die strip elke dag zou worden afgedrukt.”

De strip heette Mobbelob en Wabbelob, zo staat in het artikel.

Vlot: “Meteen ook een schrijffout in ons eerste interview. Het is namelijk Moppsob en Wabbelob.”

Ze lachen.

Van Driel: “We zijn altijd bevriend gebleven.”

En hadden zelden ruzie, zo staat in De Typhoon.

Van Driel: “Behalve als ik wel eens langer door wilde werken.”

Vlot: Ik wilde dan buiten spelen.”

Van Driel: “En we zijn altijd blijven tekenen. Best raar dat we nu pas onze eerste duotentoonstelling hebben.”

Amsterdam Noir heet die expositie in Studio BloemDwars, met aan de ene wand de schilderijen van Peter Vlot, en aan de tegenoverliggende wand het werk van Guido van Driel.

Die laatste is bekend van graphic novels als Mijnheer Servelaat neemt vakantie (1996), Toen we van de Duitsers verloren (2002), en het vorig jaar verschenen In Holland Suburbia, deel 1. Ook regisseerde hij de speelfilms De wederopstanding van een klootzak (2013), en Bloody Marie (2019). Op deze expositie zijn losgemaakte beelden uit zijn strips en Bloody Marie te zien.

Van Peter Vlot zijn schilderijen te zien die hij maakte sinds hij van het magisch-realistische pad afstapte.

Vlot:“Dit is tamelijk expressionistisch, en de verf zit er goed op.”

Donker is het zeker bij beiden, en het decor is Amsterdam (ze wonen beiden in Amsterdam en houden heel veel van de stad.). Vlot schildert de donkere kant van het etmaal. Veel (grachten)panden, een man die uit zijn hotelraam kijkt, met de maan die tussen de huizen door schijnt.

Vlot: “Ja, veel huizen, architectuur komt in bijna al mijn werk terug.”

Ook bij Van Driel – we herkennen de rosse buurt – schijnt de zon niet. Hij werkt met acrylverf op zwart papier, wat de tekeningen al bijna vanzelf iets duisters geeft.

Van Driel: “Veel mensen vinden mijn werk te donker. Er is wel een zekere vrees voor duisternis in Nederland. Ik weet zeker dat als ik in vrolijke kleuren had gewerkt, ik veel meer had verkocht, maar ik wil dingen maken die ik zelf mooi vind.”

Bijna 44 jaar na het interview in De Typhoon – ze werden afgewezen, zoals ze later bij de Rietveld werden afgewezen – zijn ze dan toch met z’n tweeën voor het publiek te zien in deze kleine, maar mooie expositie.

Amsterdam Noir

Guido van Driel & Peter Vlot
Waar Studio BloemDwars, Bloemgracht 167
Te zien t/m 8/3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden