Concertrecensie

Editors mist vooral een showman in de Ziggo Dome

De Britse band Editors is een nieuwe weg ingeslagen, maar frontman Tom Smith is nog steeds geen showman, zo bleek dinsdagavond in Amsterdam.

Tom Smith van Editors tijdens een concert in Belfort, vorig jaar Beeld ANP
Tom Smith van Editors tijdens een concert in Belfort, vorig jaarBeeld ANP

Aan het decor ligt het niet, in de uitverkochte Ziggo ­Dome. Dat heeft nog het meest weg van een futuristisch schilderij in 3D. Grote metalen rechthoeken hangen aan het plafond en grijpen in elkaar. Daarachter de lichten die de zaal en het podium inkleuren. Het heeft wel wat.

Het past bij de nieuwe weg die ­Editors is ingeslagen met het album Violence. Dat kwam onlangs uit en klinkt beduidend elektronischer - industriëler misschien zelfs - dan de voorgaande platen.

Na drie nummers heeft zanger Tom Smith het publiek al twee keer bedankt. "Dankjewel," roept hij in zijn beste Nederlands. Meer interactie met het publiek zit er niet in.

Smith is geen geboren showman. Ja, hij is een begenadigd zanger en ook vanavond is hij goed bij stem. Hij speelt daarnaast gitaar en piano. Dansen doet hij ongemakkelijk, knullig bijna. Als hij zijn handen vrij heeft, beweegt hij ze theatraal.

In een industrieel tempo worden de nummers achter elkaar gespeeld. Smith wisselt van gitaar, roept 'thank you' en de band zet het volgende nummer in.

Sterk slot
Het concert kabbelt voort, ondanks de snelheid en het visuele spektakel met veel vlammen en vuurwerk. Er ontbreekt overtuiging of iemand die de show kan dragen.

Het laatste deel overtuigt wel.

Sugar is het eerste nummer waarbij de vlammen en de lichtshow werken. Het witte tegenlicht maakt een schim van Smith, wiens bewegingen nu een spookachtig effect krijgen. Het blijkt de aanzet tot een sterk en hard slot met Cold, Magazine, Papillon en Marching Orders.

Bonuspunten voor de confetti, in de Ajaxkleuren rood en wit. Bewust gedaan?

Na de absolute kraker Papillon gooit Smith zijn plectrum de zaal in. Geen geboren showman, wel genereus. Bedankt en tot ziens.

Editors

Gehoord 27/3, Ziggo Dome
Herhaling 17/6, Pinkpop

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden