Review

Eccentricities of a blonde-haired girl ***

null Beeld

Regie: Manoel De Oliveira
Met: Ricardo Trêpa, Catarina Wallenstein.


De Portugese regisseur Manoel De Oliveira is bijna 102 jaar oud, maar hij filmt nog steeds. In het onderkoelde Eccentricities of a blonde-haired girl ontdekt een verliefde jongen dat zijn hallelujabeeld van zijn geliefde niet klopt.

Verliefdheid maakt blind, weet iedereen die wel eens verliefd is geweest en later niet begreep waarom. Het is de negentiende-eeuwse Portugese schrijver Eça de Queiroz vast ook overkomen, want zijn korte verhaal Eccentricities of a blonde-haired girl kan worden opgevat als een waarschuwing aan mannen om zich niet blind in een liefdesavontuur te storten.

Manoel De Oliveira heeft er in zijn verfilming een vervreemdende draai aan gegeven. De film voert in Lissabon dertiger Macário op (Ricardo Trepa), die als boekhouder bij zijn oom werkt. Als voor een raam in het gebouw tegenover zijn kantoor een prachtige blonde vrouw staat (Catarina Wallenstein), is hij op slag verliefd. Hij wil met haar trouwen, maar zijn oom weigert toestemming te geven voor een huwelijk. Hij ontslaat Macário, die zonder werk niet kan trouwen.

In wanhoop vertrekt hij naar de voormalige Portugese kolonie Kaap Verdië om geld voor zijn huwelijk te verdienen. Het lukt uiteindelijk, maar is de blonde vrouw al die moeite wel waard?

In handen van de meeste regisseurs zou Eccentricities of a blonde-haired girl een kostuumfilm over negentiende-eeuwse zeden zijn geworden, maar Manoel De Oliveira is er absurdistisch mee aan de haal gegaan.

Zijn verfilming speelt in onze tijd, maar de personages gedragen zich alsof ze in de negentiende eeuw leven. Dat Macário aan zijn oom toestemming vraagt om te trouwen, is volslagen absurd in de context van de huidige tijd.

Dit omgekeerde anachronisme heeft een komisch effect, maar maakt ons ook bewust van de aardverschuiving in de zeden in de laatste eeuw.

Het zorgt allemaal niet voor een meesterwerk, maar wel voor een stijlvolle, in strakke kaders gegoten, ruim een uur durende zedenkomedie, die als boodschap de opvatting van de dichter Fernando Pessoa heeft dat passie moet worden gewantrouwd. De Oliveira had altijd al maling aan de tijdgeest. (JOS VAN DER BURG)


null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden