EC pakt Nederlandse bierbrouwers hard aan

AMSTERDAM - De bierbrouwers Heineken, Grolsch en Bavaria moeten samen 274 miljoen euro boete betalen omdat ze illegale prijsafspraken hebben gemaakt. Dat heeft de Europese Commissie in Brussel woensdag besloten op voorstel van eurocommissaris Neelie Kroes (concurrentie).De boete voor Heineken komt op 219 miljoen, voor Grolsch op bijna 32 miljoen en Bavaria moet ongeveer 23 miljoen euro betalen. De boete voor Heineken is het hoogst, omdat deze onderneming het grootste marktaandeel heeft in Nederland. Omgezet naar de nettowinst in 2006 moet Heineken twee maanden werken voor de boete. Grolsch verdient de geldboete terug in een jaar en acht maanden. Bavaria krijgt de hardste klap. Afgezet tegen de nettowinst van vorig jaar moet de onderneming uit Lieshout bijna drie jaar werken.

Grolsch en Bavaria tekenen beroep aan tegen de beslissing. Heineken overweegt om datzelfde te doen. Het Belgisch-Braziliaanse InBev (onder meer Dommelsch, Jupiler en Hertog Jan) krijgt een beoogde boete van 84 miljoen euro kwijtgescholden omdat het zo goed meewerkte met de onderzoekers van Kroes.

''InBev gaf ons doorslaggevende informatie. Laat deze kwijtschelding een aansporing zijn voor bedrijven die nu nog in een illegaal kartel zitten'', verdedigde Kroes haar besluit.

Hoofddocent Leo Kivits van het Erasmus Food Management Instituut zet zijn vraagtekens bij de opstelling van InBev. ''Dat gaat over verhoudingen, normen en waarden'', zei hij. Kivits heeft bij InBev gewerkt als directeur thuisverbruik in Nederland.

De vier bierbrouwers hebben volgens Kroes minstens tussen 1996 en 1999 de markt verdeeld en de prijzen kunstmatig hoog gehouden in Nederland. De commissaris sprak over een 'hardcore-kartel', wegens de lange duur en vergaande afspraken over een erg populair product in Nederland. Per inwoner werd vorig jaar in Nederland 77,4 liter bier gedronken.

In 1990 piekte de bierconsumptie met 90 liter per hoofd van de bevolking. Vanaf dat moment zette een daling in. Vooral tussen 1990 en 1995 nam de bierconsumptie flink af. In die periode zakte die met 4,2 liter per hoofd van de bevolking tot 85,8 liter per persoon in 1995.

De Nederlandse markt wordt volgens Koninklijk Horeca Nederland gedomineerd door de vier veroordeelde bierbrouwers. Heineken heeft met de merken Heineken, Amstel en Brand ongeveer de helft in handen. InBev, met de merken Dommelsch, Oranjeboom, Hertog Jan en Jupiler, heeft een marktaandeel van circa 20 procent. Grolsch uit Enschede bedient ongeveer 12 procent van de markt en Bavaria 8 procent. Samen is dat 90 procent.

Al in 2000 deden onderzoekers de eerste invallen bij de bierbrouwers. In 2005 liet Kroes weten dat ze bewijzen had waaruit de onderlinge prijsafspraken in het bierkartel blijken.

Koninklijk Horeca Nederland eist nu prijsverlagingen van bier. Ook bereidt de belangenbehartiger van de horeca een claim tegen de brouwers voor. De Consumentenbond wil ook schadevergoeding voor consumenten. Zelf zal de bond geen rechtszaak aanspannen omdat daar de juridische mogelijkheden voor ontbreken.

Bier wordt waarschijnlijk juist duurder door de boetes, stelt Kivits ''De boetes moeten wel betaald worden. Ik schrik van de hoogte van de bedragen.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden