Easyjetbaas tegen Schiphol: 'Bouw eens een pier voor ons prijsvechters'

Schiphol moet zijn nieuwe A-pier bouwen voor prijsbrekers als Easyjet en niet voor overstappende reizigers van maatschappijen als KLM. 'We komen op Schiphol ernstig ruimte tekort,' zegt William Vet, directeur Nederland van Easyjet.

Een Airbus A319 van Easyjet krijgt een welkomstdouche van de luchtavenbrandweer op Schiphol. Sinds maart heeft de Britse maatschappij permanent vijf toestellen op hetr vliegveld gestationeerdBeeld anp

Sinds Easyjet in maart dit jaar een basis met vijf vliegtuigen op Schiphol vestigde, groeit het bedrijf van 22 naar 40 bestemmingen en van 120 medewerkers naar 200. Onlangs voegde de nummer twee op de luchthaven vluchten naar Tel Aviv toe. Volgend zomerseizoen komen daar vijf lijndiensten bij: Málaga, Catania, Marseille, Mallorca en Rhodos.

Maar verdere groei is moeilijk. 'De H/M-pier is speciaal voor ons soort maatschappijen bedoeld, maar heeft maar zeven opstelplaatsen,' zegt Vet. 'Die zijn altijd vol. We staan op Schiphol steeds meer onder druk omdat er te weinig capaciteit is. Er moet zeker nog zo'n pier bij.'

Overstappen
Vet begrijpt dan ook niet dat Schiphol zijn nieuwe A-pier juist gaat bouwen voor overstappende passagiers en grotere vliegtuigtypes. 'Terwijl de groei in de luchtvaart vooral bij het bestemmingsverkeer binnen Europa zit. Er moeten op Schiphol juist meer simpele gates bijkomen zoals aan de H-pier. Gates zonder aviobrug, restaurants en winkels en met lagere kosten.'

Drie jaar geleden pleitte KLM-dochter Transavia ook al voor zo'n 'budgetpier' omdat er aan de bestaande H-pier te weinig ruimte was voor afhandeling van haar toestellen.

Maar dat zal niet gebeuren. Volgens Schiphol zal de nieuwe pier worden ingericht voor transferreizigers en een directe verbinding krijgen met de andere pieren. 'Het wordt een flexibele pier voor zowel grote als kleine vliegtuigen,' zegt de woordvoerder.

Akkoord
Onlangs sloten Schiphol en KLM een akkoord over de nieuwbouw van de A-pier, waarvoor KLM een cateringgebouw en vrachtloods moet opgeven. Beide partijen bevestigen dat er een deal is op hoofdlijnen, maar willen niet op de afspraken ­ingaan.

Zo is het onduidelijk of er ­afspraken zijn gemaakt over het toekomstig gebruik van de nieuwe pier door KLM en partners. 'We hebben nog niet besloten welke maatschappijen van de pier gebruik zullen gaan maken,' is alles wat een woordvoerder van Schiphol er over wil zeggen.

Vet pleit er ook voor de uiteenlopende tarieven die Schiphol rekent voor instappende reizigers en overstappende passagiers gelijk te trekken. 'Schiphol sponsort overstappende passagiers door voor hen lage tarieven te rekenen en straft ­reizigers die op Schiphol instappen door hen ruim twee keer zo veel te ­laten betalen. Dat moet gelijkgetrokken worden.'

William Vet, directeur Nederland van Easyjet. 'Waarom worden transferpassagiers voorgetrokken?'Beeld Het Parool
De nieuwe A-pier (rechtsboven) en de uitbreiding van de terminal (achter de verkeerstoren) op Schiphol Centrum. Op de voorgrond het bestaande WTC Schiphol.Beeld Schiphol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden