Easyjet wil op Schiphol erkenning voor milieu-investeringen

Bij de toekomstige groei van het vliegverkeer op Schiphol moet rekening worden gehouden met de investeringen die Easyjet doet in stillere en zuiniger vliegtuigen. Dat zegt Easyjet-ceo Carolyn McCall vrijdag in Het Parool.

Investeringen zoals in de nieuwe Airbus A320Neo, die 108 miljoen dollar kost, moeten volgens Easyjet op Schiphol wordne beloond Beeld Parool
Investeringen zoals in de nieuwe Airbus A320Neo, die 108 miljoen dollar kost, moeten volgens Easyjet op Schiphol wordne beloondBeeld Parool

Bij de discussies over groei van Schiphol na 2020 kan Nederland volgens McCall niet meer om Easyjet heen. "Als nummer twee op de luchthaven horen we direct aan tafel te zitten. Onze inspanningen voor milieu en geluid moeten worden beloond."

Easyjet steekt momenteel miljarden dollars in de aanschaf van 130 nieuwe Airbusvliegtuigen, die 15 procent zuiniger zijn, 15 procent minder broeikasgas uitstoten en de helft stiller zijn dan de toestellen waarmee de maatschappij nu vliegt. Amsterdam behoort tot de eerste bestemmingen. "Schiphol is de perfecte plek om de voordelen van deze toestellen aan te tonen."

Op basis van die investering heeft de maatschappij nu haar milieudoelstellingen verder verscherpt, waardoor bij Easyjet in 2020 per passagier 38 procent minder CO2 wordt uitgestoten dan in 2000.

Erkenning
"Ik hoop dat de Nederlandse overheid zal inzien wat wij op dit vlak doen," aldus McCall. "Als je kijkt naar milieu en geluid, dan moeten investeringen in nieuwe technologie een rol spelen in de verdere groeiplannen van Schiphol. Ik verwacht geen financiële voordeeltjes maar wel een erkenning van onze inspanningen en een impact daarvan op de milieu- en geluidsmaatregelen die worden genomen."

Het beperken van lawaai en uitstoot met een simpele grens aan het aantal starts en landingen op Schiphol - die tot eind 2020 vastligt op een half miljoen - is volgens de maatschappij niet meer van deze tijd. Door de komst van stillere en minder milieuonvriendelijke toestellen zijn broeikasgasuitstoot en herrie volgens de luchtvaartsector veel sneller gedaald dan was voorzien toen die groeigrens werd vastgesteld, maar die prestaties worden in het huidige beleid genegeerd.

Easyjet verwacht dit jaar ook verder te groeien op Schiphol, naar zes miljoen reizigers en 42 bestemmingen. "We dragen fors bij aan de connectivitiet, met bestemmingen en frequenties die anderen niet bieden. En we brengen niet alleen toeristen naar Amsterdam. Een derde van onze reizigers bestaat uit zakenlui."

Carolyn McCAll, ceo van Easyjet Beeld anp
Carolyn McCAll, ceo van EasyjetBeeld anp

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden