Easyjet: Schiphol investeert niet in alle gebruikers

Schiphol gaat de overvolle 'budgetpier' de komende drie jaar niet aanpakken, een vurige wens van maatschappijen als Easyjet.

Easyjet voelt zich op Schiphol achtergesteld bij thuismaatschappij KLM Beeld anp
Easyjet voelt zich op Schiphol achtergesteld bij thuismaatschappij KLMBeeld anp

De luchthaven zet in op de bouw van een nieuwe A-pier en een bijbehorende terminal.

"We hebben er alles aan gedaan om duidelijk te maken dat de H-pier helemaal vol zit," zegt topman William Vet van Easyjet Nederland. "Maar Schiphol heeft alle kaarten gezet op de bouw van de A-pier en A-terminal, die wij niet gebruiken maar waar we wel voor moeten meebetalen. Wij vinden dat je als luchthaven moet investeren in faciliteiten voor alle gebruikers."

Prijsvliegpier
De A-pier, die volgend jaar gereed moet zijn, is vooral bedoeld voor overstappassagiers van de KLM-groep en partners en is niet geschikt voor prijsvliegers die razendsnel in- en uitladen.

De aanpak van de uit 2003 stammende 'prijsvliegpier' is volgens Easyjet hoogst noodzakelijk. Vanwege de groeistop op de luchthaven kan de maatschappij, de nummer twee op Schiphol, alleen groeien door grotere vliegtuigen in te zetten.

"Zo telt onze nieuwe Airbus A320Neo 186 stoelen, tegenover 180 in zijn voorganger. Dat toestel, dat ook veel stiller en zuiniger is, komt steeds vaker naar Schiphol."

Dat geldt volgens Vet ook het grotere broertje, de A321Neo die 235 stoelen bevat. "Daarvan hebben we nu net drie van de 30 bestelde toestellen in de vloot. Ze staan nu op London Gatwick en Milaan en vliegen vaak naar Amsterdam."

Easyjet sluit niet uit dat de nieuwe toestellen straks ook deel uitmaken van de basis op Schiphol, waar permanent acht of negen vliegtuigen zijn gestationeerd. "Maar dan moeten de faciliteiten wel op orde zijn."

Schiphol bevestigt dat de H-pier de komende jaren links blijft liggen in de investeringsprogramma's. "We investeren de aankomende jaren veel in de luchthaven als geheel," zegt een woordvoerder. "De keuze is voor nu gevallen op de nieuwe pier en terminal, maar ook de herinrichting van Vertrekhal 1 en Lounge 1 en het opwaarderen van de D, E, F en G-pier. Van die laatste maakt Easyjet ook wel eens gebruik."

Bezettingsgraad
Ondanks alle knelpunten heeft Easyjet op Schiphol dit jaar toch ruim zes miljoen passagiers vervoerd, 4,4 procent meer dan een jaar eerder. Maar de bezettingsgraad van de vliegtuigen is inmiddels opgelopen tot gemiddeld 96 procent, wat betekent dat reizigers steeds vaker achter het net vissen.

Ondanks het groeislot op Schiphol sluit Vet niet uit dat er binnenkort nieuwe bestemmingen bijkomen. "Alleen moeten we die mogelijk maken door minder vaak op bestaande routes te vliegen." Zo voegde Easyjet dit jaar het Marokkaanse Agadir toe en zal er binnenkort weer een nieuwe route worden aangekondigd.

Easyjet vervoerde het afgelopen jaar in heel Europa 85,5 miljoen passagiers, een groei van ruim 10 procent. De omzet steeg, mede door de overname van het failliete Air Berlin, naar zes miljard pond. Vanwege die aankoop maakten de Britten een verlies van 112 miljoen pond

Topman William Vet van Easyjet Nederland Beeld anp
Topman William Vet van Easyjet NederlandBeeld anp

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden