Easyjet gaat nieuwste Airbus inzetten op Schiphol

Easyjet gaat zijn nieuwste toestellen, de Airbus A320Neo, als eerste inzetten op vluchten tussen Londen en Amsterdam.

De nieuwe Airbus A320Neo van Easyjet is 15 procent zuiniger dan het oude model Beeld Herman Stil

Dat maakte Easyjet-ceo Carolyn McCall woensdag bekend bij de aflevering van de eerste Neo aan Easyjet bij de Airbusfabrieken in Toulouse.

Het toestel, de eerste van 100 nieuwe A320's wordt vooralsnog niet op Easyjets Schipholbasis gestationeerd. Dat zal pas gebeuren als de maatschappij voldoende toestellen van het nieuwe type heeft ontvangen.

Easyjet heeft er tot nu 130 besteld. In de catalogus van Airbus kosten ze 107 miljoen euro per stuk. De nieuwe toestellen hebben, net als het type dat ze vervangen, 186 stoelen.

"We zullen de Neo vanaf vandaag inzetten, maar nog niet op een specifieke plek," zegt Carolyn McCall, ceo van Easyjet. "We zullen deze toestellen als eerste gebruiken op routes waar we nu al de A320 inzetten, vooral op de drukste luchthavens die de meeste restricties kennen, zoals Amsterdam, Madrid en Edinburgh"

Groei
De nieuwe toestellen zijn volgens McCall cruciaal voor de verdere groei van Easyjet. "We gaan ze in heel Europa gebruiken. Wij vliegen alleen naar stadsvliegvelden, die vaak beperkt zijn in hun groei vanwege geluid en milieu. Deze Neo stelt ons in staat om van die vliegvelden gebruik te blijven maken.

Easyjet stelt meteen haar milieudoelstellingen scherper met een reductie van de co2-footprint met eenderde en de reductie van geluid met 50 procent. "We stellen ons nu een nog strenger c02 doel een 38 procent verbetering ten opzichte van het jaar 2000."

"Dit toestel stelt ons in staat onze kostenbasis sterk te verlagen, zodat we onze ticketprijzen laag kunnen houden. Het is ook 15 procent zuiniger, wat van belang is omdat ondanks de relatief lage kerosineprijs, brandstof nog altijd de grootste operationele kostenpost is."

McCall bevestigde direct dat Easyjet geïntereseerd is in Alitalia, dat op het punt staat om te vallen . "We zijn geïnteresseerd in een rol bij Alitalia, maar we zijn door de Italiaanse overheid verplicht niets te zeggen over Alitalia. We zien nu operationele mogelijkheden in Italië. We zien door de onzekerheid in de Italiaanse markt wel meer boekingen, maar nog niet significant."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden