Plus

Easyjet-ceo Carolyn McCall: 'Met onze efficiency zijn we straks onverslaanbaar'

Easyjet wil vanaf nu bij de groei van Schiphol op de eerste rang zitten. 'Onze inspanningen voor milieu en geluid moeten worden beloond.'

Easyjet-ceo Carolyn McCall: 'De relatie met Schiphol is enorm verbeterd.' Beeld ANP

Bij de komende discussies over verdere groei van Schiphol kan Nederland niet meer om Easyjet heen. "Natuurlijk speelt KLM daar een grote rol bij," zegt Easyjet-ceo Carolyn McCall (55). "Maar wij, als nummer 2 op de luchthaven, horen ook direct aan tafel te zitten."

Deze week nam Easyjet zijn eerste toestel van een nieuwe generatie in gebruik van fabrikant Airbus. De A320 Neo is volgens maatschappij, fabrikant en motorenleverancier 15 procent zuiniger, stoot 15 procent minder broeikasgas uit en is de helft stiller dan zijn voorganger.

Hij kost 'van de plank' ruim 108 miljoen dollar per stuk; Easyjet heeft er honderd besteld. Deze maand voegden de Britten er nog eens dertig aan toe van een groter type dat met iets meer inspanning 45 mensen extra kan vervoeren.

"Schiphol is de perfecte plek om de voordelen van deze toestellen aan te tonen," zegt McCall in een broeierig Toulouse, waar vanaf nu elke 17 dagen een nieuw Easyjettoestel uit de Airbus­fabrieken zal rollen.

'We love Amsterdam'
"Nederland is op luchtvaartgebied zeer milieubewust; wij zijn dat ook. We hebben nu onze milieudoelstelling verder verscherpt, zodat we in 2020 per passagier 38 procent minder CO2 uitstoten dan in 2000."

"Ik hoop dat de Nederlandse overheid zal inzien wat wij op dit vlak doen. Als je kijkt naar milieu en geluid, dan moeten investeringen in nieuwe technologie zoals wij die nu doen, een rol spelen in de verdere groeiplannen van Schiphol. Ik verwacht geen financiële voordeeltjes, maar wel een erkenning van onze inspanningen en een impact daarvan op milieu- en ­geluidsmaatregelen die worden genomen."

Het beperken van lawaai en uitstoot met een simpele grens aan het aantal starts en landingen op Schiphol - die tot eind 2020 vastliggen op een half miljoen - is volgens de maatschappij niet meer van deze tijd.

Door de komst van stillere en minder milieuonvriendelijke toestellen zijn broeikasgasuitstoot en herrie volgens de luchtvaartsector immers veel sneller gedaald dan was voorzien toen die groeigrens werd vastgesteld, maar die prestaties worden in het huidige beleid genegeerd.

Easyjet, dat verwacht dit jaar vanaf Schiphol 6 miljoen reizigers te vervoeren naar 42 bestemmingen, verwacht ook erkenning voor zijn belang voor Schiphol en de Nederlandse economie.

"We dragen fors bij aan het netwerk van Schiphol met bestemmingen en frequenties die anderen niet bieden. En we brengen niet alleen maar toeristen naar Amsterdam. Een derde van onze reizigers bestaat uit zakenlui."

"We love Amsterdam. Schiphol is bereid zich aan te passen, onder meer aan onze wensen. Het is een fantastische luchthaven, met fantastische infrastructuur, die alleen beter gebruikt zou kunnen worden."

450

Easyjet groeit snel en denkt dit jaar vanaf Schiphol 6 miljoen reizigers te vervoeren naar 42 plekken. Er zijn 450 nieuwe piloten nodig.

Een vooraanstaande rol van Easyjet bij de verdere groeiplannen van de luchthaven is volgens haar alleen maar van meer belang omdat de Europese luchtvaart de komende vijf jaar sterk zal veranderen, met grote gevolgen voor luchthavens als Schiphol.

Barrières
"Over vijf jaar zijn alleen nog lowcost-maatschappijen binnen Europa succesvol. Netwerkmaatschappijen als KLM zullen zich moeten concentreren op inter­continentale vluchten, omdat ze alleen daarmee nog winst kunnen maken."

"Dat ze langeafstandsverkeer voeden met verliesgevende Europese vluchten (die overigens bij KLM winst maken - HS) is niet langer houdbaar. Budgetmaatschappijen gaan de aanvoer van transferpassagiers overnemen."

Easyjet is daarvoor volgens McCall de belangrijkste kandidaat in heel Europa omdat de maatschappij - in tegenstelling tot het verwante Ryan­air - haar Europese bases alleen vestigt op grote luchthavens waar ook het intercontinentaal vliegverkeer huist.

McCall zegt in gesprek te zijn met een aantal grote luchtvaartmaatschappijen en erkent interesse te hebben in een bepalende rol bij het wankelende Alitalia. "Maar er is nog niets concreet, er zijn nog heel wat technologische, culturele en operationele barrières te overbruggen. Maar wij zijn bereid te praten. Ook met KLM."

Toch kent ook Easyjet bedreigingen. De maatschappij maakte tussen oktober en maart maar liefst 212 miljoen pond verlies - waarbij KLM prominent in het diepzwart staat.

Politieke golven
Zonder veel financiële details prijs te geven - Easyjet is beursgenoteerd en zit 'between figures' - zegt McCall dat de nieuwe Airbussen straks financieel een doorslaggevende rol spelen.

"Dat ze zuiniger zijn stelt ons in staat nog efficiënter te worden. We liepen al voorop, maar we zullen nu nog verder vooruit gaan lopen. Dit maakt ons onverslaanbaar."

De cijfers maskeren volgens haar onstuimige groei. De maatschappij heeft nu 55 procent meer boekingen binnen dan een jaar geleden en is een zoektocht gestart naar 450 nieuwe piloten. Maar politieke golven - brexit - en terrorisme maken elke voorspelling onzeker.

"We gaan verder groeien," zegt McCall, "maar ik kan echt niet voorspellen hoeveel. Heel Europa is in flux. Air Berlin zit in problemen, Vueling kent uitdagingen, Alitalia is kritiek. Er zijn enorm veel mogelijkheden voor sterke luchtvaartmaatschappijen en wij zullen ze pakken waar deze zich voordoen."

Snel bijgeleerd

"Mijn eerste discussies als ceo van Easyjet waren met Schiphol, way back in 2010. Die gingen toen niet zo goed." Luchtvaart was dan ook niet haar speeltuin. Vóór Easyjet klom Carolyn McCall in 20 jaar op van advertentie-inkoper tot de toppositie bij uitgever Guardian Media Group.

Maar de in 1961 in Bangalore, India geboren Carolyn Julia McCall, 'Dame Commander of the Most Excellent Order of the British Empire', leerde in zeven jaar snel bij. Ze vormde Easyjet om van lageprijzenmaatschappij tot lagekostenmaatschappij, verlegde de focus van rugzakkers naar zakenreizigers en verruilde regiovelden voor grote luchthavens.

Vijf jaar na die ontgroening op Schiphol was de relatie zo verbeterd dat Easyjet er, na jaren vanuit portakabins te hebben geopereerd, een eigen onderkomen kreeg onder de H-pier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden