E-reader is hoofpijndossier voor grootste boekwinkel VS

Met een spuitbus computerschermreiniger staat verkoper Drew Stoibe (39) de zestien tentoongestelde e-readers in de Barnes and Noble boekenwinkel op 5th avenue op Manhattan op zijn dooie gemak te poetsen. Klanten zijn er in de verre omtrek van zijn digitale verkoophoekje niet te vinden.

Barnes and Noble wil verkoop van de e-reader afsplitsen. FOTO © REUTERS

Stoibe werkt in de allereerste Barnes and Noble van de wereld: een paradijs voor wie van boeken houdt. Voor William Lynch, de CEO van de boekgigant, is de winkel op dit moment een hoofdpijndossier. Dagelijks loopt Lynch vanaf zijn kantoor op de negende verdieping aan de overkant van de straat hier de winkel op 5th Avenue in het Flat Iron district op Manhattan binnen. De winkel werd in 1932 geopend als studieboekhandel. Snel groeide Barnes and Noble uit tot de grootste boekverkoper van de Verenigde Staten.

Tachtig jaar later zit het bedrijf in de problemen. Het aandeel van Barnes and Noble sloot vorige week zeventien procent lager op de Amerikaanse beurs. In 2011 leverde de aandeelhouder al dertig procent in. Er volgde een omzet- en winstwaarschuwing. De reden: de verkoop van de e-reader NOOK valt gigantisch tegen. De vraag is of de verkoop van gewone boeken de tegenvallende inkomsten kan compenseren.

Dat is niet wat het personeel in de winkel vertelt: "Barnes and Noble wil de verkoop van de NOOK afsplitsen en er aparte winkels voor beginnen omdat het zo goed gaat," zegt werknemer Stoibe.

Een goed idee, zegt zijn collega Jill die in de Barnes and Noble op Union Square staat. "Printen op papier is dood."

Het lijkt erop dat zijn werkgever de boot echter gemist heeft als het gaat om de e-reader. Concurrent Amazon maakte veel eerder de Kindle, die in de New Yorkse metro op bijna ieder bankje wel door iemand uit een schoudertas of rugzak wordt gehaald.

Borders, de tegenhanger van Barnes and Noble, sloot vorig jaar alle 226 vestigingen in de VS omdat het niet kon opboksen tegen de digitale revolutie. Ook in Nederland kampen boekwinkels met tegenvallende verkoopcijfers. Selexyz, met vestigingen door heel het land, bevroor voor de salarissen van alle werknemers.

Barnes and Noble denkt er nu over een aparte onderneming te beginnen voor de NOOK. 'Maar investeerders hebben het geduld niet om nu honderden miljoenen te pompen in de e-reader en af te wachten of de NOOK het gaat halen', zegt beursanalist digitale media Sarah Rotman Epps, van het Amerikaanse marktonderzoekbedrijf Forrester Research op haar weblog. Een afsplitsing van de NOOK is volgens haar geen goed idee. 'De e-reader kan alleen maar krachtiger worden als Barnes and Noble haar verkoopkanaal gebruikt.'

Volgens verkoper Drew Stoibe moet Barnes and Noble zeker verbonden blijven aan de NOOK. Zijn veertienjarige zusje, vertelt hij, heeft nog nooit een 'echt' boek in haar handen gehad. "Kijk om je heen. Geen klanten. Mijn zusje doet alles met een iPhone of een e-reader. Het duurt nog een paar generaties, maar dan hoor je niemand meer zeggen dat hij een bladzijde wil 'voelen'."

Hoe werkt het?
De e-reader is een digitale versie van het 'ouderwetse' boek. De tabletcomputer is even groot als een gemiddeld boek, en weegt meestal rond de vijfhonderd gram. De goedkoopste e-reader kost in Amerika zo'n zeventig euro.

Iedere e-readergebruiker heeft een wachtwoord en een creditcard nodig om boeken te kunnen lezen op de iPad van Apple, de Kindle van Amazon of de NOOK van Barnes and Noble. In een soort webwinkeltje kan de gebruiker een boek aanschaffen en in ieder gewenst lettertype (en lettergrootte) lezen. Sommige uitgevers kiezen er echter voor hun boeken niet als digitaal boek te publiceren. Een boek op de e-reader is meestal een paar euro goedkoper dan een echt boek, omdat op drukkosten wordt bespaard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden