Duurzame vis van Amsterdammer in AH-schap

Na het faillissement van Fishes is Bart van Olphen (43) terug met Fish Tales. De duurzame vis ligt weer in de supermarkt en hij post filmpjes op Instagram. 'Ik wil mensen leren koken met vis.'

Bart van Olphen: 'Het was best een zware periode, maar nu zijn we terug.'Beeld Rink Hof

Vis, we eten het graag, maar we zijn vaak wat huiverig om het klaar te maken en we weten nauwelijks waar de vis uit het water werd gehengeld en onder welke omstandigheden. Althans, dat vindt de Amsterdamse ondernemer Bart van Olphen. Sinds deze week ligt de verse vis van zijn bedrijf Fish Tales in de schappen van de Albert Heijn.

Een paar weken geleden waren de blikjes tonijn en ansjovis al in de supermarkt te vinden en in mei komen de diepvriesproducten. Op de verpakkingen staat waar de vis vandaan komt en wie verantwoordelijk is voor de vangst. Zo is er Ali's tonijn uit de Malediven, Mariano's ansjovis uit Argentinië en Pats roze zalm uit Alaska. En belangrijker: de verpakkingen zijn voorzien van het MSC-keurmerk, dat staat voor duurzaam gevangen vis.

Van Olphen is een man van de lange adem. In 2002 begon hij in de Utrechtsestraat al een winkel genaamd Fishes. De winkel leek aanvankelijk een succes te zijn, het bedrijf groeide tot vier vestigingen in de stad, maar ging toch in 2012 failliet, voornamelijk omdat hij niet op de sterke groei was voorbereid. Van Olphen zette een jaar alles op een rij en kwam terug met Fish Tales, ook de titel van één van de boeken die hij schreef.

Tegelijkertijd is hij begonnen met een Instagramaccount genaamd 'bartsfishtales', waarop hij filmpjes post waarin hij in vijftien seconden een bereiding van een vissoort laat zien. 'Mensen bestellen nog altijd acht keer vaker vis in een restaurant dan dat ze het thuis klaarmaken. We willen graag laten zien dat het met een goede vis niet mis kan gaan.'

Van Olphen bestuurt Fish Tales vanuit een kleine kantoorruimte in het Da Vinci Bedrijvenhuis in West. Aan de muur hangen de bedrijfsstrategieën, in de kast staan samples van de blikjes. De verse scholfilets van visser Meindert liggen in de koelkast naast de kabeljauwfilet van de Noor Bjørnar.

Duurzame vis; leg nog eens uit?
'De laatste vijftig jaar is vis een vraagmarkt geweest. Dat betekent dat een supermarkt zegt: 'Ik wil zo veel miljoen blikjes tonijn en als dat niet lukt, zoek ik een andere leverancier.' Vis moet juist een aanbodmarkt worden. Soms kan er nu eenmaal niet gevist worden, omdat de visbestanden niet gezond zijn of als er te veel gevist is in een gebied. Dan moet je de wateren met rust laten en wachten tot de populatie weer op peil is.'

En mensen pikken het, als er twee weken geen verse wilde zalm in de supermarkt ligt?
'Met verse vis kan het voorkomen dat een tijdje niet kan worden geleverd. Dat risico is kleiner bij ingeblikte vis. We hebben het al eens ervaren. Toen was het schap leeg en hebben we uitgelegd waarom de vis er niet was. Daar werd buitengewoon goed op gereageerd. Steeds meer mensen willen weten waar voeding vandaan komt. Natuurlijk wordt Ali's tonijn niet alleen door Ali Mohammed gevangen, maar hij is wel de woordvoerder van zijn vissers en verantwoordelijk voor zijn product.'

Fishes ging na tien jaar failliet. Waarom gaat Fish Tales wél slagen?
'Fishes was de eerste in Europa met het MSC-gecertificeerde logo. We waren pionier op dat gebied. Er was heel weinig aanbod van MSC-vis, dus de prijzen lagen een stuk hoger dan nu. We werden toen 'de visjuwelier' genoemd. We hadden één winkel en begonnen met de aan- en verkoop van kilootjes vis. Op een gegeven moment hadden we vier winkels in de stad, een winkel in Laren, één in Utrecht en leverden we grote hoeveelheden aan Albert Heijn. Die kilootjes werden enorme containers vol met vis - met minieme winstmarges. Daar waren we niet op voorbereid. We hebben qua gedachtegang wel iets in beweging gebracht.'

'Nu is er veel meer aanbod van MSC-gecertificeerde vis en richten we ons juist op supermarkten. In mei ligt onze vis ook bij internationale supermarkten als Coop. Op dit moment kunnen we ook op prijsniveau concurreren met andere aanbieders. De argumenten om niet voor duurzame vis te gaan - duurder, nauwelijks aanbod van MSC-gecertificeerde vis, onwetendheid bij de consument - zijn van tafel geveegd.'

Hoe heeft u het faillissement ervaren?
'Ik hoorde al heel snel teksten als: 'Zie je wel, duurzame vis, dat werkt niet.' Dat soort uitspraken was een motivatie om weer opnieuw te beginnen. Het klopt ook niet: duurzaamheid werkt per definitie. Ik ben langs geweest bij een aantal vissers, want een faillissement voelt toch wel als gezichtsverlies. Het was best een zware periode, maar nu zijn we terug.'

Wat voegt het Instagramaccount (ruim 40.000 volgers) toe?
'Het is niet commercieel; we laten bijvoorbeeld geen verpakkingen van Fish Tales zien. Ik wil mensen leren koken met vis. Een tongetje bakken kunnen we allemaal, maar om het op de goede manier te doen, heeft het wat uitleg nodig. Het zijn filmpjes van vijftien seconden.'

Hoe komt het dat het account zo'n succes is?
'Ja, dat is wel bijzonder. Bij de eerste opnamen besloten we op het laatste moment om het in het Engels te doen. Blijkbaar heeft dat wel geholpen. In Amerika zijn we eens op CNN geweest met de filmpjes en we gaan ook een tiendelige serie opnemen over het koken met vis. Dan duurt het iets langer, een uur per aflevering. Dat zijn leuke bijkomstigheden, maar uiteindelijk gaat het er allemaal om dat we lekker vis kunnen blijven eten.'

instagram.com/bartsfishtales

Op de verpakking van de vis staat wie verantwoordelijk is voor de vangstBeeld Fish Tales
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden