Plus

Duurzame mode is hip: 'We moeten een goed voorbeeld geven'

Duurzame mode is in, en dat is te zien tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week. Tot en met zondag tonen tal van ontwerpers verantwoorde kleding.

Mannequins tonen de Conscious Collection, gemaakt van gerecyclede stoffen, van Monique Collignon Beeld Amaury Miller

Op de Dag van de Duurzaamheid, maandag, werd ook de Dutch Design Fashion Show gehouden, als onderdeel van een week waarin duurzame mode beter zichtbaar wordt gemaakt. In Studio 2 van de Hallen was onder andere werk te zien van ontwerpers als Monique Collignon, Judith van Vliet en Natalie de Koning.

De show, onderdeel van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW), begon spectaculair met een drone die tussen het publiek doorvloog. Het apparaat dropte een tas in de handen van een van de modellen.

Wegwerpartikel
Het stigma dat duurzame kleding niet modieus is, begint langzaam te verdwijnen. Steeds meer mensen willen weten waar hun kleren vandaan komen.

Toch weten negen van de tien consumenten helemaal niets over de achtergrond van de kleren die ze kopen, stelt Cécile Scheele (42), initiator van de DSFW.

"Er is nog steeds sprake van heel slechte arbeidsomstandigheden in de kledingbranche in ontwikkelingslanden. En als het om het milieu gaat, is de kledingindustrie, na de olie-industrie, de meest vervuilende industrie ter wereld. Veel mensen weten dit niet en dat moet nodig veranderen."

De consument is niet kritisch genoeg en zolang veel merken het commerciële belang niet zien, gaan zij niet op zoek naar andere productiemethoden, stelt Scheele.

"Met de opkomst van modeketens is het prijs­niveau enorm gedaald. Maar ook de perceptie van de consument van wat de waarde van kleding is, is sterk gedevalueerd. Kleding was een luxe­product, tegenwoordig is het een wegwerpartikel. Je moet eigenlijk om de zoveel tijd weer iets nieuws hebben, hè?"

BN'ers als Katja Schuurman en Floortje Dessing zijn ambassadeur van DSFW. "Op het moment dat een paar toonaangevende mensen, BN'ers of wereldsterren, zich ergens hard voor maken, volgt de consument wel. Daarom is het ook zo belangrijk dat er ook in Nederland sterren ambassadeur zijn van dit initiatief."

Paskamerhangers
Tijdens de DSFW wordt op verschillende manieren aandacht gevraagd voor duurzame kleding. In heel Nederland doen winkels mee, waarbij de zaken de duurzame merken uitlichten.

"Wij hebben communicatie­pakketten ontwikkeld die in de winkels gebruikt worden. Ook hangen er labels aan de kleding met de achtergrond van het product en wordt op paskamerhangers informatie gegeven. Over hoe je je kleding goed kunt verzorgen, bijvoorbeeld. Want ook dat is onderdeel van duurzaamheid."

De Nederlandse modeontwerpster Monique Collignon (54) heeft sinds dit jaar een lijn, de Conscious Collection, waarvoor gebruik wordt gemaakt van gerecyclede stoffen. De arbeidsomstandigheden van de mensen die die stoffen maken worden gecheckt.

"We kunnen niet blijven produceren zonder na te denken," zegt Collignon. "Ik moet ontwerpen, die drang heb ik. Maar ik denk dat het ook op een andere manier kan. En die verandering begint bij producenten en ontwerpers. Als we beginnen te luisteren naar wat de mensen willen én stilstaan bij de gevolgen van de kledingindustrie, kunnen we een goed voorbeeld geven."

Oude flessen
De kledingstukken uit Collignons collectie worden onder meer vervaardigd van waste2wearstoffen, stoffen die worden gemaakt van garen waarvoor oude plastic flessen zijn gebruikt.

"Ik was meteen verkocht toen ik voelde dat de stof net als zijde aanvoelt. Bij elk item dat is gemaakt van oude plastic flessen, hangt een bedeltje in de vorm van een flesje. Op het etiket staat hoeveel flessen er voor het item zijn gebruikt. Er zijn al mensen die hebben getweet: 'Vandaag draag ik acht flesjes!'"

De Dutch Sustainable Fashion Week duurt tot en met zondag en vindt plaats op verschillende locaties in de stad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden