Aangeboden door Triodos Bank

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van de Persgroep. De journalisten van Het Parool zijn hier niet bij betrokken.

Duurzame mode, dát is pas mooi

Anno 2019 is duurzaam een modewoord, maar de mode zélf is nog lang niet altijd duurzaam. Dat moet hoognodig veranderen, want de kledingindustrie is de op één na vervuilendste industrie ter wereld. En dat is nog maar een van de misstanden.

Kuyichi, een duurzaam en eerlijk jeansmerk Beeld Triodos Bank

Van fast fashion naar fair fashion

Kleren maken de man (en vrouw), maar helaas maken ze ook nog wat meer. CO2 bijvoorbeeld: alleen al de textielproductie is ‘goed’ voor zo’n tien procent van de wereldwijde uitstoot. De snel wisselende fashiontrends leveren letterlijk een berg afval op: in Nederland gooien we per jaar 235 miljoen kilo textiel weg. We produceren inmiddels vierhonderd procent meer kleding dan twintig jaar terug. En één kilo katoen ‘kost’ tienduizend liter water. Reken voor een T-shirt dus maar gerust op een litertje of 2500, en in een spijkerbroek zitten zo’n zevenduizend liter. Dat is alleen nog maar een tipje van de milieulast. En dan zwijgen we nog maar even over de vaak erbarmelijke en soms ronduit gevaarlijke werkomstandigheden waarin onze kleren aan de andere kant van de wereld worden gefabriceerd. Zaken als kinderarbeid en moderne slavernij zijn niet echt ‘fashionable’, maar helaas wel degelijk aan de hand. Iris de Ruiter, die zich voor Triodos onder meer op klanten in de duurzame modewereld richt, zoals Goodbrandz, Miss Green en Charlie + Mary: “We willen dat onze chocolade slaafvrij is, onze groente niet giftig en onze koffie fair trade. Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen bij de keuzes die consumenten maken. Maar nog niet als het om kleding gaat. Wij zijn uit op ‘fast fashion’: goedkope kleding die na een of twee keer dragen achter in de kast verdwijnt of wordt weggegooid. Kost een shirt maar een paar euro? Dan heeft iemand anders daar een hogere prijs voor moeten betalen.” De wérkelijke prijs van dat spotgoedkope jurkje of die afgeprijsde sneakers die je niet kon laten lopen, wordt dus ergens anders betaald.

Miss Green, een uitgebreide kledingcollectie in duurzame stoffen Beeld Triodos Bank

De duurzame fashionista Safia Minney, pionier van het eerste uur en oprichtster van het fair trade-kledingmerk People Tree, noemde in een interview met Vrij Nederland de grote fast fashion-merken en hun ‘unsustainable businessmodel’ als boosdoener: “Ze hebben geen idee of hun katoen door gedwongen arbeid wordt geteeld, welke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en welke gevolgen dat heeft voor hun arbeiders, of mensen die in de buurt wonen. De fabrieken, waar ze hun kleding laten maken, bezoeken ze misschien af en toe. Maar hoe het er écht aan toegaat weten ze niet, laat staan bij hun toeleveranciers. Ondertussen persen deze kledingbedrijven hun hele productieketen uit, op zoek naar een fractie meer winst.”

Hans Stegeman, Hoofd Investment Analysis and Economics bij Triodos, erkent eveneens dat de fast fashion-revolutie de afgelopen twintig jaar veel leed en rampspoed heeft veroorzaakt. Dat Triodos niet alleen in duurzame kledingwinkels investeert, maar ook belegt in grote winkelketens en merken die nu nog niet altijd hoog scoren op de duurzame meetlat, heeft een goede reden. Stegeman: “Beleggen in grote ondernemingen zorgt ervoor dat we ook invloed kunnen krijgen. We kopen een deel van een grote onderneming. Dat maakt ons medeverantwoordelijk voor hun activiteiten en geeft de mogelijkheid daarover in dialoog te gaan. Grote bedrijven, zoals Inditex (waar Zara toe behoort), Adidas of H&M willen regelmatig ook de verantwoordelijkheid nemen om te verduurzamen. Door het opbouwen van die relatie, kunnen wij ervoor zorgen dat bedrijven een extra stap zetten om op een duurzamere manier te produceren. Dat heeft wellicht meer impact op de totale verduurzaming van de economie, dan enkel het financieren van een sympathieke, maar kleine duurzame kledingproducent.”

Hans Stegeman, Hoofd Investment Analysis and Economics Beeld Triodos Bank

De weg naar duurzame mode is er dus een die banken, fabrikanten, ontwerpers, modehuizen en consumenten samen moeten bewandelen. “Hoe meer aandacht voor dit onderwerp, des te beter”, stelt Iris de Ruiter. En behalve aandacht uiteraard het liefst wat resultaat in de eigen garderobe. De Ruiter: “Ik koop ook heus niet altijd kleding bij een duurzaam label. Maar ik merk dat ik me een stuk prettiger voel in een blouse, als ik weet dat die onder goede arbeidsomstandigheden gemaakt is.” Haar collega Stegeman heeft sokken die van duurzaam katoen en afgedankte plastic visnetten zijn gemaakt, maar loopt ook in kleding van reguliere merken. “Bij een spijkerbroek zoek ik wel naar een merk dat relatief goed scoort op duurzaamheid. Ook let ik op de kwaliteit en waar deze is geproduceerd. Ik betaal liever meer voor een kledingstuk dat van betere kwaliteit is en langer meegaat, dan een shirtje van vijf euro. Sowieso, een kledingstuk dat minder kost dan vijftien euro, is per definitie niet duurzaam.”

Triodos Bank financiert alleen bedrijven die bijdragen aan een positieve verandering in de samenleving. Onder andere verschillende kledingmerken en (web)winkels die zich richten op eerlijke en duurzame kleding: Miss GreenAtelier SukhaDe AmaranthObilot, MUD Jeans, Kuyichi en BrandMission. Charlie + Mary en Goodbrandz zijn agentschappen voor duurzame kleding.  

Vind meer informatie over Triodos Bank op www.triodos.nl/over-triodos-bank

Lees meer over dit onderwerp in het dossier:

Triodos Bank

MUD jeans, nieuwe gerecyclede spijkerbroeken Beeld Triodos Bank

De journalisten van Het Parool zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden