Duurzame grondreclame in ruil voor een schone omgeving

Stadsdeel Noord is op donderdag 10 oktober met een duurzame vorm van reclame gestart. Geen borden of aanplakbiljetten, maar grondreclame gemaakt van 'reverse graffiti'.

Archiefbeeld Beeld anp
ArchiefbeeldBeeld anp

Het bedrijf GreenGraffiti brengt de grondreclame met behulp van een mal, water en een hoge drukspuit aan op het vervuilde (straat)oppervlak. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijk materiaal als zand, zout en mos. De reclameboodschap blijft, afhankelijk van het weer en de gebruikte techniek, enkele dagen tot een aantal weken zichtbaar en heeft een minimale impact op het milieu.

Volgens Joost Niepoth van GreenGraffiti snijdt het mes aan twee kanten. 'Bedrijven kunnen laagdrempelig gebruik maken van nieuwe reclamemogelijkheden en tegelijkertijd kan de gemeente Amsterdam ervaringen opdoen met deze nieuwe, duurzame vorm van reclame.' Het is de eerste keer dat een overheidsorganisatie een overeenkomst is aangegaan voor de combinatie van grondreclame en een schone leefomgeving.

Naast het plaatsen van grondreclame gaat het bedrijf bijdragen aan het schoonhouden van de directe omgeving van 10 ondergrondse afvalcontainerlocaties in Noord. Ook houden ze de twee routes tussen het Buikslotermeerplein en het ROC en de omgeving Damstede/Clusius-college vrij van zwerfvuil. Portefeuillehouder Willem Paquay: 'In ruil hiervoor mag GreenGraffiti reclame-uitingen aanbrengen op voetpaden, fietspaden en parkeerterreinen in Amsterdam-Noord.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden