Lezersbrieven

'Duurzaamheidsambities van de gemeente lijken van papier'

Lezers reageren op het besluit van de gemeente om voertuigen op fossiele brandstoffen te laten rijden. 'De gemeente profileert zich als een fossiel bestuur.'

'De gemeente 'predikt' elektrisch maar kiest in de praktijk tussen fossiele diesel of bio­diesel Beeld ANP
'De gemeente 'predikt' elektrisch maar kiest in de praktijk tussen fossiele diesel of bio­dieselBeeld ANP

Amsterdam uitstootvrij in 2025! Hoofdstedelijke wethouders halen die prachtige ambitie graag aan op het moment dat hun duurzaamheidsdoelen in het zonnetje staan of in twijfel worden getrokken.

Helemaal uitstootvrij worden is natuurlijk lastig, want hoeveel invloed heb je als gemeente? Maar zélf het goede voorbeeld geven, dát kan natuurlijk altijd. In navolging van Utrecht het eigen wagenpark uitstootvrij maken bijvoorbeeld. 'Elektrisch vervoer is volledig uitstootvrij en draagt in de stad veel bij aan de verbetering van de lucht,' schrijft de gemeente daar zelf over in de Agenda voor een Duurzaam Amsterdam.

Tot onze stijgende verbazing beschreef Het Parool maandag dat het huidige dilemma rondom het gemeentelijk wagenpark zich lijkt te beperken tot de vraag: welke soort diesel mag er in de tanks? Het is een raadsel waarom de gemeente elektrisch 'predikt' maar 'in de praktijk' kiest tussen fossiele diesel of bio­diesel.

Beide brandstoffen pakken namelijk rampzalig uit voor de lucht die we inademen, voor ons klimaat en voor onze planeet. De luchtvervuiling die diesels veroorzaken, zorgt voor ernstige ziekten en sterfte.

En biodiesel voegt aan dat lijstje alleen maar ellende toe: voor de benodigde palmolie wordt op grote schaal tropisch regen­woud gekapt, verdwijnt het laatste leefgebied van de orang-oetan en de Sumatraanse tijger en worden de oorspronkelijke bewoners van het oerwoud van hun land verdreven.

Geen verdedigbaar alternatief dus voor ouderwetse diesel. En niet iets dat een gemeente die zich duurzaam noemt - een die let op mensenrechten bovendien - op haar geweten zou moeten willen hebben.

De keuze tussen diesel en biodiesel is helemaal onbegrijpelijk omdat de elektrische alternatieven voor het gemeentelijke wagenpark voor het ­oprapen liggen. In de gemeentelijke folder Amsterdam elektrisch staat: 'Amsterdam loopt wereldwijd nog steeds voorop, maar dit is niet vanzelfsprekend.' Dat blijkt: vanzelfsprekend zou het zijn om over te schakelen op duurzaam vervoer: een elektrisch wagenpark, aangevuld met (e)fietsen en slim deelvervoer.

Helaas lijken de duurzaamheidsambities van de gemeente vooral van ­papier. Met de keuze tussen diesel en biodiesel profileert de gemeente zich als een fossiel bestuur dat achter de troepen aanhobbelt. Als de gemeente werkelijk wereldwijd voorop wil blijven lopen in duurzaam vervoer, kiest ze voor elektrisch. Een mooie en belangrijke stap om in 2025 echt uitstootvrij te zijn.

Anne Knol en Rolf Schipper, Milieudefensie

Zeer geachte gemeente Amsterdam, hierbij deel ik u mede dat ik de aanbesteding voor mijn nieuwe buitenboordmotor terugtrek. Goed voorbeeld doet volgen nietwaar. Goed plan om alle gemeente voertuigen lekker fossiel te laten door draaien. Bisniscase gered.

Ach, ik verstook ongeveer 20 liter mengsmering per jaar met mijn 5 pk 2tact Yamaha monstertje. Het orgel loopt 1:100, dus er komt ongeveer 200 cc olie in het milieu terecht. Dat vindt Bartje niet leuk, dus als tegenprestatie plant ik twintig anmereetia's in de binnentuin van de Stompera.

U heeft geen binnentuin? Dat stinkt dan ook naar de misdaad.

Bart de Goeij, Amsterdam

Lees terug: Gemeentevoertuigen blijven op fossiele brandstoffen rijden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden