Duurzaam is de trend

De markt voor duurzame producten en diensten groeit, en dus hebben ook steeds meer ondernemers belangstelling voor 'groen' zakendoen. En dat is niet alleen trendy: 'Duurzaamheid loont!'

Om meteen maar even een cliché uit de wereld te helpen: groen en duurzaam ondernemen kost niet altijd meer tijd en geld. Directeur van MVO Nederland, Willem Lageweg, is ervan overtuigd: ''Duurzaamheid loont.'' Besparen op energie bijvoorbeeld: ''Dat levert meteen geld op.'' En duurzame producten gaan vaak langer mee: ''Iedere ondernemer weet dat je eerst moet investeren om geld te verdienen. Dat geldt ook voor groen en duurzaam ondernemen. Het kost je in het begin misschien meer tijd en geld, maar dat zal zich op de lange termijn zeker terugbetalen.''

Want dat groen en duurzaam ondernemen trendy is, betekent niet dat het alleen maar een trend is: ''De markt voor duurzame producten en diensten groeit structureel.'' Niet alleen consumenten kopen vaker duurzame en eerlijke producten, weet Lageweg, ook bedrijven kiezen steeds vaker voor leveranciers die aan hun duurzaamheidseisen kunnen voldoen. Bovendien zal de overheid over twee jaar grootschalig duurzaam gaan inkopen. ''Vanaf 2010 moet de rijksoverheid bij alle inkopen en aanbestedingen duurzaamheid als zwaarwegend criterium meenemen. Provincies, gemeenten en waterschappen moeten dit bij 75 procent van de inkopen doen.''

Lageweg benadrukt dat duurzaam en groen ondernemen niet alleen is weggelegd voor de grote bedrijven: ''Je kunt bij kleine bedrijven veel sneller en gemakkelijker veranderingen doorvoeren. Bij een groot bedrijf met 25.000 man personeel ben je wel even bezig om veranderingen door te voeren. Ook zijn grote bedrijven gevoeliger voor imagorisico's.''

Kleine bedrijven op hun beurt hebben minder invloed op de productieprocessen en toeleveranciers. Maar ook daar liggen mogelijkheden. Zo kunnen kleine bedrijven, net als de grote trouwens, zich aansluiten bij organisaties als de Business Social Compliance Initiative die de arbeidsomstandigheden in de internationale productieketen controleert.

Ook voor beginnende ondernemers zijn er genoeg andere mogelijkheden: ''Vrijwel alle diensten en producten die je als bedrijf inkoopt of aanbiedt, zijn er ook in duurzame vorm. Kantoorspullen, auto's, bedrijfskleding, maar ook de koeriersdienst waar je gebruik van maakt, het verhuisbedrijf dat je inschakelt of het schoonmaakbedrijf dat je inhuurt.'' Op sites als die van de Kamer van Koophandel en die van MVO Nederland zijn inmiddels uitgebreide overzichten te vinden van duurzame producten en diensten die bedrijven kunnen inkopen.

Ook de gemeente Amsterdam hoopt binnenkort op haar website een overzicht te plaatsen met daarop alle duurzame ondernemers, leveranciers en diensten in Amsterdam. Wethouder van milieu Marijke Vos: ''Eco-logic en Umoja horen daar zeker bij.'' Volgens Vos zal de gemeente binnenkort ook een aantal projecten beginnen om het de startende ondernemer die iets wil gaan doen met groen en duurzaam, gemakkelijker te maken. Zo zal het in november het loket klimaatwinst openen, speciaal voor (startende) ondernemers die vragen hebben over duurzaam ondernemen. Ook wil de gemeente energieadviseurs opleiden die zelf naar de ondernemers toegaan met informatie over duurzaam ondernemen.

Verder zal volgens Vos gekeken worden naar de mogelijkheid van een klimaatfonds waar beginnende 'groene' ondernemers een lening kunnen afsluiten. Het idee is afkomstig uit het klimaatprogramma Nieuw Amsterdams Klimaat dat in het leven is geroepen om de veertig procent minder CO2-uitstoot in Amsterdam in 2025 te halen. Een goed idee, vindt Vos: ''Veelbelovende initiatieven op het gebied van energiebesparing en duurzame energie willen we graag financieel stimuleren.''

Samen met een aantal banken wordt nu gekeken of deze lening in de vorm van een achtergestelde lening of een borgstelling gegeven kan worden. De rente zal laag zijn: ''De bedoeling is dat de ondernemer zijn geld iedere maand terugverdient door een lagere rekening.''

De bedrijfsvoering van de gemeente Amsterdam wordt volgens Vos steeds duurzamer. ''In de kantines wordt het eten al duurzaam ingekocht en ook de schoonmaakdiensten gebruiken groene middelen. In de ICT en het transport zouden we nog meer kunnen doen.''

In haar eigen leven probeert Vos 'er erg op te letten' zo duurzaam mogelijk te zijn. Zo eet ze veel biologisch, zet ze de verwarming zo min mogelijk aan en gebruikt ze spaarlampen waar ze kan: ''Voor een aantal mooie lampen zijn nog geen spaarlampen te krijgen.'' En de schoonmaakmiddelen in het gootsteenkastje zijn dan wel niet biologisch afbreekbaar, omdat ze nog geen goede groene variant heeft kunnen vinden, maar 'echte rotzooi is het niet'. Waar het kan maakt ze gebruik van het openbaar vervoer en de fiets - al komt dat met de regen van vandaag iets minder goed uit.

Lageweg is enthousiast over de duurzame ontwikkelingen in Amsterdam, met name die van de bouwsector: ''In de kantorenmarkt wordt al veel duurzaam gebouwd. Die zijn de laatste twee jaar enorm in een versnelling geraakt en erachter gekomen dat het goed isoleren van gebouwen de gebruikskosten omlaag brengt en uiteindelijk economisch rendabel wordt.''

Amsterdam is een ambitieuze regio met grote plannen op het gebied van duurzaamheid. Het is volgens Lageweg dé plek voor jonge 'groene' ondernemers: ''Er is een grote creatieve industrie en er zijn veel kennisinstellingen en grote bedrijven aanwezig die open staan voor innovatie. Philips en Akzo bijvoorbeeld geven het goede voorbeeld voor midden- en kleinbedrijven in de stad. Dat zijn de imagotrekkers.'' Als je slim bent, ga je volgens Lageweg mee in de duurzame trend: ''Als je geen markt wil missen tenminste. Zeker als starter ben je gek als je niet duurzaam gaat ondernemen.'' (MARIANNE LAMERS)

Oorspronkelijk gepubliceerd op 24 oktober 2008

www.mvonederland.nl/duurzaaminkopen Informatie, tips en praktijkvoorbeelden over duurzaam inkopen voor bedrijven.

www.kvk.nl/duurzaamondernemen Informatie over het duurzaam inkopen van kantoorapparatuur, papier, verlichting, kantoorartikelen, voedingsmiddelen en dranken, en diensten (drukwerk en schoonmaak).

In zes stappen naar groen en duurzaam ondernemen
(volgens MVO Nederland)

1. Doe een (gratis) MVO test via www.mvotest.nl. Dan weet u hoe ver het staat met uw bedrijf en ontvangt u praktische tips. Er zijn testen voor bepaalde thema's (zoals energiebesparing)en voor het gehele bedrijf.

2. Groen en duurzaam ondernemen betekent voor iedere onderneming iets anders. Productiegerichte bedrijven zullen bijvoorbeeld meer te maken hebben met milieuthema's dan bedrijven die een dienst leveren. Voor meer informatie over de thema's die belangrijk zijn in uw branche, kunt u bijvoorbeeld contact opnemen met uw brancheorganisatie.

3. Maak het onderdeel van de kernprocessen van het bedrijf. Dit betekent dat het op een aantal belangrijke gebieden wordt ingevoerd, zoals inkoop, productie en personeelsbeleid.

4. Begin met kleine stappen en bouw het nieuwe ondernemen steeds verder uit.

5. Wees creatief. Probeer eens van een afstandje naar uw bedrijf te kijken en bedenk waar verbeteringen zouden kunnen worden ingevoerd. Vraag ook eens aan uw medewerkers of zij hier goede ideeën over hebben.

6. Ga in gesprek met uw omgeving om te kijken wat daar leeft, zoals buren, klanten, de gemeente, collega-ondernemers en toeleveranciers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden