PlusNieuws

Duizenden schadeclaims van reizigers om chaos op Schiphol

Veel reizigers willen geld terug voor geannuleerde of vertraagde vluchten vanaf Schiphol. In claims gespecialiseerde bedrijven Aviclaim en EUclaim kregen al duizenden verzoeken binnen om de compensatie te regelen.

Het Parool
Door personeelstekorten was het de afgelopen anderhalve week een enorme chaos op Schiphol. Mensen moesten urenlang in de rij staan. Beeld Joris van Gennip
Door personeelstekorten was het de afgelopen anderhalve week een enorme chaos op Schiphol. Mensen moesten urenlang in de rij staan.Beeld Joris van Gennip

De ondernemingen, die tegen een vergoeding namens gedupeerden de schade verhalen op luchtvaartmaatschappijen, merken daarnaast dat reizigers nog met veel vragen zitten. Oprichter Remco Kuilman van Aviclaim zegt dat zijn bedrijf ‘wordt platgebeld’ door mensen die willen weten waar zij recht op hebben. “Het zijn tientallen telefoontjes per uur.”

Zijn bedrijf vertelt de reizigers dat ze een vergoeding van hun luchtvaartmaatschappij kunnen krijgen als de vlucht minstens drie uur vertraagd was of door de maatschappij is geannuleerd. De afgelopen anderhalve week zijn eerst door de wilde staking van KLM-personeel en later door personeelstekorten vele tientallen vluchten op Schiphol geannuleerd.

1,3 miljoen euro

Aviclaim kreeg sinds de stakingsdag, zaterdag 23 april, ruim 1600 schadeclaims binnen. Deze zijn samen goed voor een waarde van zo’n 1,3 miljoen euro. De dag van de staking leidde tot nu toe tot ongeveer vierhonderd claims. Als het lukt om de schade te verhalen op de maatschappij, gaat een kwart van het bedrag naar Aviclaim.

Ook bij EUclaim was veel vraag naar de compensatie, zegt vluchtanalist Paul Vaneker. De organisatie raadde in anderhalve week tijd zo’n 3300 mensen aan een schadeclaim in te dienen. Van hen had ongeveer een derde 23 april als vertrekdatum. “Dit is nog maar het topje van de ijsberg,” zegt Vaneker. “We merken dat veel reizigers zich pas melden na terugkomst. Veel passagiers zullen volgende week weer thuis zijn.” De vergoeding kan bij een vlucht van meer dan 4 uur oplopen tot 600 euro.

Bij vlucht-vertraagd.nl kwamen op de dag van de wilde staking claims binnen van 430 passagiers. In de dagen daarna kwamen nog eens 1422 verzoeken binnen voor een schadevergoeding wegens geannuleerde of vertraagde vluchten. Volgens een woordvoerder hebben al deze passagiers recht op compensatie.

Eerder bood Schiphol-topman Dick Benschop zijn excuses aan voor de chaos tijdens de meivakantie. Schiphol zegt het aantal vluchten in de zomer te willen beperken om te voorkomen dat de drukte dan weer zorgt voor chaos en lange wachtrijen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden