Duizenden reizigers GVB gedupeerd door fout in chipsysteem

Door een softwarefout in de chipsystemen van het GVB worden in duizenden gevallen de kosten van een reis toch afgeschreven bij houders een zone-abonnement in bussen en trams. Passagiers betalen daardoor dubbel voor hun reis.

Reizigers met een zoneabonnement betalen vaak zonder dat ze het weten toch met het saldo op hun OV Chipkaart Beeld ANP

Er is iets mis is gegaan bij een software-update en daardoor reizen de abonnementhouders op saldo in plaats van op hun zone-abonnement. Sommige reizigers hebben onvoldoende saldo en kunnen daardoor niet inchecken.

Vervoerbedrijf GVB zegt bekend te zijn met de problemen en werkt aan een oplossing. Volgens Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV moet het GVB gedupeerde reizigers actief benaderen om het te veel betaalde bedrag op de ov-chipkaart terug te storten.

Excuses
Het enige advies van het GVB is om te zorgen voor voldoende saldo op de chipcard. Op de website biedt het GVB excuses aan en zal het onterecht afgeschreven saldo worden teruggeboekt.

Volgens Spithorst is het de omgekeerde wereld om het initiatief aan de reiziger te laten. "Heel veel mensen met een zoneabonnement reizen natuurlijk ook weleens buiten hun zone. Als er dan geld wordt afgeschreven van hun saldo, dan kan dat ertussendoor glippen."

Almere
Volgens Spithorst is de situatie vergelijkbaar met de problemen die Connexxion ooit had in Almere. "Op ons verzoek heeft Connexxion toen het teveel betaalde bedrag 'klaargezet' voor reizigers zodat die bij een automaat hun saldo weer konden ophogen. Ook werden toen de reizigers persoonlijk geïnformeerd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden