Duitse ANWB knoeide al langer met verkiezing auto

ADAC, de Duitse automobilistenvereniging, heeft jaren geknoeid bij de verkiezing van de 'gele engel', de populairste auto van het jaar. Niet alleen werd de volgorde aangepast, ook het aantal uitgebrachte stemmen klopte niet. Zo wilde de organisatie bereiken dat de lijst niet door enkele merken werd gedomineerd. Dat blijkt uit een onderzoek van het accountantsbureau Deloitte, zo deelde ADAC vandaag mee.

Voormalig directeur Peter Meyer van ADAC. Beeld ap

ADAC schakelde het bureau in, nadat was gebleken dat de Duitse ANWB de verkiezing van de populairste auto van het jaar had gemanipuleerd. Voorzitter Peter Meyer trad vorige week af, nadat ook nog was uitgekomen dat hij en andere bestuursleden zich in traumahelikopters hadden laten vervoeren zonder ernstig gewond te zijn.

Eerste vijf plaatsen
Het onderzoek van Deloitte heeft betrekking op de jaren 2009 tot en met 2013. Over de jaren daarvoor konden de onderzoekers niets zeggen, omdat er onvoldoende gegevens beschikbaar waren. Vooral met de eerste vijf plaatsen werd geknoeid. Zo was in 2012 de Volkswagen Up bij de verkiezing onder de leden op de 12e plaats terechtgekomen. Bij de bekendmaking van de uitslag was hij tot de 5e plaats gestegen. De Audi A6 was tweede geworden, maar zakte naar plaats vier.

Ook met het aantal uitgebrachte stemmen werd flink geknoeid. Zo stemden in 2009 80.221 stemmen voor de 'gele engel', maar in het persbericht van ADAC stond iets geheel anders: maar liefst 220.898 leden zouden hebben gestemd.

De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, riep ADAC vandaag aan zich op zijn kerntaken te bezinnen. De organisatie moet weer naar zijn eigenlijke taak terugkeren: het verdedigen van de belangen van de automobilisten, zei de bewindsman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden