Plus

Duisternis verpest station Muiderpoort

Het Muiderpoortstation is bijna het onaangenaamste station van Nederland, zegt reizigersclub Rover. Overdag lijkt er weinig aan de hand, 's avonds zetten stilte en duisternis een domper op de sfeer.

Onder de sporen van het Muiderpoortstation. Beeld Marc Driessen

Ja, het lijkt wel alsof je overal op het Muiderpoortstation op de tocht staat. En ja, het kan er 's avonds nogal uitgestorven zijn. En ook ja, het station telt veel hoeken en nissen waarvan je, met een levendig fantasie, best weleens de bibberaties zou kunnen krijgen. Maar een land waar dit station tot zowat het onaangenaamste NS-station van Nederland wordt uitgeroepen, is een land dat eigenlijk weinig te klagen heeft.

Jawad el Yamik (55) woont praktisch naast het station en neemt er bijna elke dag de trein naar zijn werk in Zuidoost. "Het is oud," zegt hij, "maar het is een heel fijn station. Hooguit 's avonds laat kan het een beetje bedreigend voelen. Maar dat ligt niet aan het station, dat komt omdat er dan bijna niemand meer is. Er stoppen na de avondspits bijna geen treinen meer."

Tochtgat
Toch scoort juist het Muiderpoortstation hoog in een onderzoek van reizigersvereniging Rover. Uit een enquête onder de leden bleek dat alleen station Rijswijk als onaangenamer werd ervaren. De reizigers noemden Muiderpoort 'een tochtgat', waar weinig mensen en veel vuil de sfeer bepalen.

Dat de trappen vanaf de perrons uitkomen op vrij duistere, lange tunnels, wordt door de ondervraagden als een belangrijk minpunt gezien. Verder klaagden reizigers over de onduidelijke inrichting van het station, dat inderdaad kan worden omschreven als twee stations die elkaar schampen.

Cruiseplek
Een deelnemer van de enquête zei: 'Onhandig station met ver uit elkaar liggende sporen. Ondanks verbeteringen nog steeds onprettig door de sombere onderdoorgangen en de smalle opgangen naar de perrons.'

De bezwaren gelden met name 's avonds, als de meeste reizigers thuis zijn. Rond het station scharrelen op een willekeurige doordeweekse avond her en der inderdaad de nodige onduidelijke figuren rond. Twee mannen lijken een hoekje van het Oosterspoorplein, onhandig ­gelegen in de oksel van de twee belangrijke sporen, te beschouwen als een cruiseplek: zij drentelen een tijdje om elkaar heen en manoeuvreren dan omslachtig richting talud, waar ze in de bosjes verdwijnen.

Top 11 onaangename stations

1. Rijswijk
2. Amsterdam Muiderpoort
2. Uitgeest
4. Rotterdam Alexander
5. Amsterdam Lelylaan
5. Utrecht Centraal
7. Amsterdam Sloterdijk
7. Den Helder Zuid
7. Geldermalsen
7. Haarlem Spaarnwoude
11. Amsterdam Centraal

Elders hangen mannen rond die je, zonder dat je er al te veel studie naar hebt gedaan, zou kunnen beschouwen als dealers of soortgelijk volk met minder legale bedoelingen.

Creatieve oplossingen
ProRail, dat verantwoordelijk is voor de sporen, maar ook voor de stations, zegt de resultaten van het onderzoek goed te hebben bestudeerd. Een woordvoerder stelt erover in gesprek te willen gaan met de NS, de gemeente en Rover. "Maar we hebben maar een beperkt budget. Als we met oplossingen willen komen, zullen dat creatieve oplossingen moeten zijn."

Rover heeft daar nog wel wat ideeën over. De reizigersvereniging suggereert dat het station vooral licht kan gebruiken en dat de boel dus veel opener moet. "Meer zitbanken, betere beschutting en bijvoorbeeld horeca zouden kunnen bijdragen aan een beter gevoel bij het station." De roep om meer toezicht, bijvoorbeeld door de spoorwegpolitie, wordt door ProRail echter onmiddellijk terzijde geschoven.

Beeld JV/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden