Drukte en opbrekingen achter CS zorgen voor verkeerschaos

Schuin achter CS spelen zich levensgevaarlijke taferelen af: bussen, cruisetoeristen en fietsers zitten in elkaars vaarwater. 'Dit hadden ze echt anders moeten inrichten.'

Sinds de cruiseschepen er weer aanleggen, is het een chaos op de De Ruijterkade Beeld Jean-Pierre Jans

De verkeersregelaar heeft twee standjes. Als hij weet dat hij met Het Parool spreekt, zegt hij: "De De Ruijterkade wordt inderdaad behoorlijk intensief gebruikt."

Tien seconden eerder, toen hij nog helemaal zichzelf was, omschreef hij de situatie schuin achter CS net even anders. "Het is hier echt een enorme klerezooi." Voor alle duidelijkheid: beide zijn waar, maar die van die klerezooi lijkt de meest adequate omschrijving.

Het is net acht uur 's morgens als er tussen het station en het Paleis van Justitie van alles misgaat. Acht touringcars staan er tijdelijk geparkeerd en een handvol andere aast op een vrijkomend plekje. Overal op de stoep staan toeristen op leeftijd ontheemd te zijn tussen hun riviercruiseschip en de touringcar waar ze nu nog even niet in kunnen stappen.

Ondertussen passeren honderden fietsers in groepjes: veel zijn op hun hoede voor plots overstekend toeristenwild, slechts een enkeling kijkt er nietsontziend bij. De ten minste twintig verkeersregelaars proberen orde te scheppen in de chaos, iets waar ze hooguit ternauwernood in slagen.

Er gaat duidelijk iets helemaal niet goed op de De Ruijterkade. Fietsers, touringcars en toeristen die allemaal van hetzelfde beperkte stukje openbare ruimte gebruikmaken.

Nauwelijks gescheiden van elkaar, waardoor botsingen een kwestie van tijd lijken. Zelfs voor een geboren en getogen Amsterdammer is oversteken hier tijdens een ochtendspits niet eenvoudig.

Levensgevaarlijk
En dan wordt er ook nog gewerkt aan de weg, waardoor bijvoorbeeld bij de afslag naar de Westerdokskade vaak levensgevaarlijke situaties ontstaan: oversteken is hier voor fietsers een ramp en automobilisten hebben geen enkel overzicht. Het is dat zich in de spits ook op deze plaats verkeersregelaars melden.

Aan het westelijk deel van de De Ruijterkade zijn tien laad- en losplekken voor touringcars beschikbaar, voor de passagiers van de riviercruises die er sinds 1 april weer aanmeren, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Het is op dit moment nog wel wennen. Er wordt extra bebording geplaatst en gekeken naar aanvullende maatregelen om het geheel beter te laten verlopen. Medio mei zijn de werkzaamheden aan de De Ruijterkade gereed."

Daar denkt Claudia Luisini net iets minder vrijblijvend over. Zij is namens Kuoni Travel verantwoordelijk voor de cruisereizigers en stoort zich mateloos aan hoe de stad omgaat met de bezoekers.

"Voorheen konden onze klanten recht van de boot de bus in, maar in de nieuwe inrichting moeten al die mensen eerst het drukke fietspad oversteken. Wij hebben van tevoren oeverloos gewaarschuwd: als je dat op deze manier doet, gaat het mis. Maar onze argumenten zijn van tafel geveegd. Ja, ze hebben geluisterd, maar ze hebben er niets mee gedaan."

Confrontaties
Onwenselijk voor zowel de bezoekers als de Amsterdammers, zegt Luisini. "Al die fietsers zijn op weg en worden dan geconfronteerd met mensen die, vaak toch al niet de jongste, zo snel mogelijk proberen in een wachtende touringcar te stappen. Het is ook niet wenselijk omdat mensen dan weer zo negatief zeggen: zie je wel, daar heb je weer van die toeristen die niet opletten. Maar wat ons betreft is er ruimte genoeg, het is maar hoe je ermee omgaat."

Lees ook: Zo gaat het gebied rond Centraal Station eruitzien

Bron: Maps4News Beeld Jet de Nies

Ingrijpend bouwproject De Entree

De verkeerssituatie rond CS is al sinds begin dit jaar onrustig doordat de stationsomgeving onder handen wordt genomen. Door de afsluiting van de Droogbak, de westelijke onderdoorgang van het spoor en voor veel automobilisten een belangrijke toegang tot de Prins Hendrikkade en de rest van de binnenstad, staat autoverkeer tijdens de ochtendspits regelmatig vast op de De Ruijterkade achter het station.

Het gaat om een gigantisch, vijf jaar durend project, dat 90 miljoen euro gaat kosten. Het wordt een van de ingrijpendste bouwprojecten in de binnenstad en is onderdeel van De Entree, dat ook de aanleg van een ondergrondse fietsenstalling met ruimte voor 7000 fietsen behelst.

Verder worden nieuwe tramhaltes en -sporen aangelegd en komt er het Open Havenfront voor CS. De Prins Hendrikkade krijgt een nieuwe inrichting en wordt autovrij tussen Damrak en Martelaarsgracht.

Autoverkeer van oost naar west en vice versa op de Prins Hendrikkade blijft de hele periode mogelijk, maar uiteindelijk komt er voor CS een 'knip', waardoor auto's alleen nog achter het station langs kunnen. Met name het graven van het Open Havenfront zal de meeste overlast veroorzaken.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden