Drukke Noordzee moet veiliger worden

Rijkswaterstaat heeft recent een plan ontwikkeld om het scheepvaartverkeer op het Nederlandse deel van de Noordzee veiliger te maken. De Nederlandse Noordzee geldt als een van de drukstbevaren zeeën in de wereld. Het is de bedoeling dat de bestaande routes worden aangepast en verplaatst zodat de ruimte doelmatiger kan worden gebruikt door alle belanghebbenden.

Archieffoto van het autoschip Baltic Ace. Beeld anp
Archieffoto van het autoschip Baltic Ace.Beeld anp

De vaarroutes komen verder uit de kust te liggen en ze gaan elkaar minder vaak kruisen. Ook gebieden waar schepen voor anker kunnen gaan worden verplaatst en de plekken rond platforms worden heringericht. Onder meer de Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, de Kustwacht, de Dienst der Hydrografie en vissers- en mijnbouworganisaties zijn betrokken bij het plan.

De internationale maritieme organisatie IMO heeft de voorstellen juist afgelopen week goedgekeurd, zo meldde Rijkswaterstaat begin deze week. De komende maanden worden alle nationale en internationale gebruikers van de Noordzee ingelicht over de wijzigingen, omdat de verandering complex is en goed moet worden voorbereid. Zo moeten zeekaarten worden veranderd. De nieuwe routes moeten op 1 augustus 2013 ingaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden