Droog wachten op de bus bij CS

De Arrivabussen naar Purmerend en Waterland verhuizen zijn vandaag teruggekeerd op het nieuwe busstation achter het Centraal Station. Dat kon nu het eerste deel van de overkapping grotendeels af is.

De hele maand april hebben bouwvakkers 24 uur per dag, zeven dagen per week gewerkt om het oostelijk deel van de 360 meter lange overkapping op tijd af te krijgen. De zestig meter brede en 22 meter hoge stalen spanten zijn geplaatst, en de eerste platen van het flexibele 'koudgebogen glas' zijn gemonteerd. Ook de eerste van de reusachtige letters op het glazen dak, die samen 'Amsterdam' zullen vormen, worden zichtbaar.

Vanwege de werkzaamheden zijn de haltes van de Arrivabussen in april verplaatst naar de nieuwe Odebrug, die de Prins Hendrikkade verbindt met het Oosterdokseiland. Nu de bussen weer weg zijn, kan het gewone verkeer eindelijk gebruik maken van de nieuwe brug.

De komende maanden moeten automobilisten en fietsers nog wel rekening houden met forse verkeershinder achter het Centraal Station. Tijdens het bevestigen van de glasplaten wordt de De Ruijterkade namelijk om veiligheidsredenen van acht uur 's avonds tot half zes 's ochtends deels afgesloten voor al het verkeer.

Dat zal vanaf 2 mei vrijwel dagelijks het geval zijn, waarschuwt de dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer. Fietsers en voetgangers worden om het station heen geleid, maar kunnen wel gewoon gebruik blijven maken van de veerponten. Ook de bussen zullen in de avonduren moeten omrijden om bij het busplatform te komen.

Op 16 juli begint de volgende fase in het bouwproces; het oostelijke deel van de kap is dan af, en dus kan worden begonnen met de constructie van het westelijke deel. Aangezien de glasplaten van het oostelijke deel dan - als het goed is - allemaal geplaatst zijn, kunnen de bushaltes daar tijdelijk heen.

De bouwwerkzaamheden duren dit jaar tot begin november. Vanwege het weer kan dan niet verder worden gewerkt. Na een winterstop gaat de bouw in het voorjaar van 2012 verder. Daarna staat driekwart van de kap.

Het laatste deel, halverwege het busstation, volgt in 2013. Op die plek worden deze zomer de tunnelelementen van de Noord/Zuidlijn onder het Centraal Station afgezonken. Daarna moeten daar de autotunnel en de IJhal bovenop worden gebouwd, voordat het laatste deel van de kap wordt geplaatst. (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden