Plus

Dries Roelvink: 'Mijn vader wilde niet dat ma zong'

Het Amsterdamse muziekverleden herleeft met de cd-serie Parels van de Jordaan. ­Eén van de door Top Notch uitgebrachte cd's is gewijd aan de muziek van Alie Roelvink. Inderdaad, 'de moeder van'.

Alie en Dries Roelvink senior Beeld Privé

In 1991 nam hij nog een plaatje met haar op: De Eerste Grote Liefde In Je Leven. "Dat was een ideetje van Johnny Hoes, mijn toenmalige platenbaas. Hij kende mijn moeder van vroeger," zegt Dries Roelvink. Een duet was het nummer niet echt.

"Mijn moeder deed een beetje de tweede stem. Ze kon het niet meer zo goed. Poliepen, weet je wel. Waarschijnlijk doordat ze te abrupt was gestopt met zingen. Net zoals een sportman moet aftrainen moet je dat geleidelijk afbouwen. Maar vroeger had ze een geweldige stem."

Het is half elf 's ochtends. In een koffiezaak op de Kinkerstraat zit Dries Roelvink in trainingspak achter een enorme bak yoghurt met fruit. Die werkt hij er dagelijks naar binnen voor hij naar de sportschool iets verderop gaat.

Op het tafeltje ligt De Meid van de Straat, een cd met liedjes van zijn moeder, vooral uit de jaren vijftig. Parels van de Jordaan heet de tien cd's tellende serie waar het album onderdeel van is. De cd's worden uitgebracht door Top Notch, ­vooral bekend als hiphopleverancier.

Klassiek Jor­daanrepertoir
Maar behalve van rapmuziek houdt platenbaas Kees de Koning ook van het klassieke Jor­daanrepertoire, dat zich volgens hem kan ­meten met buitenlandse genres als blues en fado. Net zo droevig dus? Bij Alie Roelvink wel. Waar andere Jordaanartiesten ook vrolijke nummers zongen, draaide het in haar nummers vooral om kommer en kwel.

Titels spreken voor zich: Een Kind Klaagt Aan, Berouw, Verbroken Geluk. "Mijn moeder was ook niet altijd blij met al die droevige liedjes," zegt Roelvink.

"Maar zo ging dat: de platenmaatschappij bepaalde wat je zong. 'Tante Leen krijgt alle gezellige liedjes,' klaagde mijn moeder. Zij moest de echte smartlappen zingen. Ik heb van de week nog naar Verbroken Geluk zitten luisteren. Een enorme lap tekst, wát een verhaal: er komt geen eind aan de ellende. Maar het is prachtig gezongen, die stem gaat door merg en been."

Alie Roelvink (1923-2008) is er lang zo beroemd niet mee geworden als andere zangers die zijn vertegenwoordigd in de serie Parels van de Jordaan. Volgens het cd-boekje bij De Meid van de Straat eindigde haar carrière toen in 1959 zoon Dries werd geboren. Volgens hemzelf ligt het anders: "Mijn vader trok het niet dat mijn moeder zo bekend was. Hij wilde dat ze stopte."

Café
Hij wijst naar buiten. "Daar waar nu die Albert Heijn zit, was vroeger Café Alie Roelvink. Mijn vader stond achter de bar, mijn moeder zong. Maar pa was een jaloerse man. Klanten die al te vriendelijk deden tegen zijn vrouw, tapte hij niet. Hij smeet ze er ook wel uit. Toen mijn moeder zwanger van mij werd, heeft hij de kroeg opgedoekt. Hij ging in de bouw werken, mijn moeder moest huisvrouw worden."

Boven: de cd De Meid van de Straat Beeld -

In 1967 wist Willy Alberti haar toch te strikken voor Zo Zingt De Jordaan, een album dat live werd opgenomen in Café Nol. "Alberti kwam bij ons thuis om haar over te halen, ik zie hem nog boven komen. Nou vooruit, het mocht van pa. Maar die plaat werd een enorm succes en kreeg zelfs een Edison. Alberti's volgende plan was om met alle zangers die er aan hadden meegewerkt op tournee te gaan. Maar echt niet dat mijn moeder dat van mijn vader mocht."

Alie Roelvink is er de rest van haar leven gefrustreerd door geweest dat haar echtgenoot haar zangcarrière dwarsboomde, zegt haar zoon. "Op haar achtste stond ze in de Jordaan in cafés al te zingen op het biljart. Ze was geboren voor het vak. Maar pa wilde het gewoon niet hebben. Ze liepen er ook altijd over te bakkeleien. Als ze ruzie hadden, al ging het over een suikerklontje, dan eindigde het er altijd mee dat mijn moeder zei: 'Ja, maar jij hebt toen...'"

Willy Alberti
Dat zoon Dries wel een succesvol zanger werd, vond ze prachtig. "Ze wilde graag dat ik de muziek in ging. Zei ze: 'Wil jij niet piano spelen? Of gitaar? Drums dan?' Maar mijn vader wilde dat ik voetballer werd. Ik ben ook een paar jaar profspeler geweest bij FC Amsterdam, maar ik had al snel door dat mijn toekomst in de muziek lag. Ik stond in het spelershome altijd al te zingen."

Het echte Jordaanrepertoire zong de jonge Dries Roelvink niet. "Tom Jones en Engelbert Humperdinck, dat waren mijn voorbeelden. En in Nederland Ben Cramer. Maar ik vind ze prachtig hoor, die oude Jordaanliedjes. Soms zing ik ze nu wel."

"Ik begin met Aan De Voet Van Die Mooie Wester. Valt dat goed, dan doe ik ook De afgekeurde woning. Van Johnny Jordaan, ja. Mijn moeder vond Willy Alberti de beste ­Jordaanzanger aller tijden. En dat vind ik ook."

Dries Roelvink, zanger en de zoon van Alie Roelvink Beeld anp

Tante Leen en Tante Na

Tien cd's telt de door Top Notch uitgebrachte serie Parels van de Jordaan: een verzamel-cd en negen ­zogeheten artiestenalbums van onder anderen Johnny Jordaan, Tante Leen en Willy Alberti.

Ook minder bekende artiesten komen aan bod, onder wie Tante Na en Duo De Munk (de opa en oma van Danny de Munk). De geboren Rotterdammer Louis Davids lijkt een vreemde eend in de bijt, maar een groot deel van zijn liedjes speelt zich af in de Jordaan.

De serie, waarvoor de opvallende hoezen werden gemaakt door striptekenaar Erik Kriek, wordt zondagmiddag gepresenteerd in Paradiso. Het oude Jordaanrepertoire zal daar worden gezongen door hedendaagse artiesten als Janne Schra en Thijs Boontjes, maar ook Willeke ­Alberti en het Zwanenkoor treden op.

Later dit jaar volgen een boek over de muziek van de Jordaan en een tentoonstelling in het ­Amsterdam Museum. Ook wordt een speciale jenever uitgebracht: het Top Notch Pikketanissie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden