Plus

Dries Boussatta weigert 'onzinnota's': 'Dit is een principezaak'

Vastgoedbeheerder Colliers eist 30.000 euro van oud-spits Dries Boussatta. Die weigert deze 'onzinnota's' te betalen. 'Er klopt helemaal niets van.'

Dries Boussatta: 'Het is een principekwestie geworden.' Beeld Mats van Soolingen

In januari 2012 opent Dries Boussatta een vestiging van zijn koffieketen Buon Giorno op het Bos- en Lommerplein. Op dat moment bedragen de servicekosten 4200 euro per jaar.

Maar in 2014 krijgt de oud-voetballer uit het niets bericht dat de servicekosten per oktober 9699,96 euro per jaar gaan bedragen. Tegelijkertijd ontvangt hij naheffingen voor 2012 en 2013 van respectievelijk 449 en 6078 euro.

Wanneer Boussatta vraagt waar deze bedragen vandaan komen, noemt vastgoedbeheerder, Colliers International, dan nog actief onder de naam WPN, hoge stookkosten. Verdere uitleg komt er niet.

Leegstand
"Die verhoging is onredelijk en die stookkosten zijn onmogelijk," zegt Boussatta een paar dagen voordat de rechter uitspraak doet. "In 2013 was de stookinstallatie namelijk kapot. We hebben elektrische kachels gebruikt."

Boussatta besluit niet akkoord te gaan met de verhoging. Ook de naheffingen betaalt hij niet. "Volgens mij proberen ze de verliezen door de leegstand op het plein bij ons te verrekenen."

Het is het begin van een conflict waarin Boussatta weigert te wijken. En waarin hij gesteund wordt door andere winkeliers van het plein, die de hoge kosten en de slechte communicatie herkennen.

Ook zien ze de sfeer op het plein veranderen doordat winkels die de hoge kosten niet meer kunnen ophoesten, vertrekken. Begin dit jaar is Boussatta's schuld opgelopen tot dertigduizend euro en stapt Colliers naar de rechter.

Uitstel
"Vlak voor de rechtszaak probeerden ze nog te schikken," zegt Boussatta, "maar dat weigerde ik. Dit is voor mij een principezaak geworden. Ik wil dat de rechter erkent dat deze kosten niet kloppen."

Zo makkelijk ging dat echter niet. Op 11 januari eiste de rechter meer informatie over de berekening van de kosten. Sindsdien heeft Colliers, de grootste winkelvastgoedbeheerder in Nederland, tot vier keer toe uitstel weten te krijgen.

"Eerst wisselde de pleinmanager, daarna kozen ze voor een ander advocatenkantoor en vervolgens vroegen ze nog een keer uitstel aan om informatie te verzamelen," zegt Boussatta.

De vierde keer spande voor hem helemaal de kroon. "Toen was de cliënt op vakantie. Een bedrijf met honderden werknemers. Waren die dan allemaal afwezig?"

Het verschil in servicekosten Beeld Jorris Verboon/ Het Parool

Voor Robert Brom, die sinds 2004 een schoenenwinkel op het plein had, werden de huur en stookkosten op het plein te hoog. In 2015 besloot hij te vertrekken. "Ik kreeg naheffingen van 2100 en 3500 euro voor stookkosten. Terwijl we net de zachtste winter ooit hadden gehad. Daar klopte helemaal niets van," zegt Brom.

Detailhandel Nederland herkent het probleem en steunt Boussatta. "Wij horen vaak dat servicekosten niet transparant zijn opgebouwd," zegt Tom Ponjee van de brancheorganisatie. Een probleem is volgens Ponjee dat bedrijven als Colliers verdienen aan de servicekosten. "Bedrijven als Colliers hebben dus een duidelijk belang. Dat is een perverse prikkel."

Meerdere berekeningen
De stookkosten zijn een groot discussiepunt, blijkt uit de stukken die beide partijen de afgelopen maanden naar de rechter stuurden. De meter, die de precieze gebruikskosten moest aangeven, is namelijk kapot.

Colliers huurde daarom een bedrijf in om, aan de hand van meterstanden van andere winkels op het plein, de verbruikskosten van de koffiezaak te berekenen. Dat constateerde een significante toename.

Maar ook Boussatta liet in maart de energie­rekening narekenen. Dat stelt dat de gebruikskosten niet realistisch zijn voor een winkel van dat formaat en met de aanwezige isolatie.

De verhoogde kosten zijn, volgens het rapport, het gevolg van een nieuwe rekenmethode, niet een toename in gebruik. Uit de stukken die nu bij de rechter liggen, blijkt dat Colliers meerdere malen gewisseld is van berekeningswijze om de kosten te berekenen.

Tijdens de zitting in januari beloofde Colliers de meter te repareren. Iets wat ook eindelijk inzicht zou kunnen geven in het daadwerkelijke energieverbruik van de koffiezaak. Volgens Boussatta is dit echter nog steeds niet gebeurd.

Sprinklers
Wat ook speelt is een discussie over een sprinklerinstallatie. Tijdens een controle in 2013 concludeerde Colliers dat de zaak van Boussatta niet brandveilig was vanwege een illegale zolder. De kosten voor het installeren van twee sprinklers, 3000 euro, waren voor hem.

Ook deze rekening weigert Boussatta te betalen. "Die zolder is door de vorige huurder gebouwd. De verhuurder is verantwoordelijk voor het brandveilig maken van het pand. Waarom moet ik dan deze rekening betalen?"

Of Boussatta 1 september uitsluitsel krijgt is nog maar de vraag. De rechter kan er ook voor kiezen om nog een zitting te houden. Verder uitstel kan Colliers niet meer krijgen. En één ding is voor Boussatta wel duidelijk: zijn huurcontract, dat in november afloopt, gaat hij niet verlengen.

Colliers wil, zolang de zaak nog loopt, geen uitspraken doen over de inhoud ervan.

'Bedrijven als Colliers verdienen aan de servicekosten. Dat is een perverse prikkel.' Beeld Mats van Soolingen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden