Nationale Opera & Ballet

Wat is dit?

'Nationale Opera & Ballet ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van Het Parool zijn hier niet bij betrokken.

Drie bijzondere premières van drie generaties choreografen

Het Nationale Ballet presenteert in het Holland Festival Van Manen, Forsythe, Arqués, met daarin maar liefst drie uitzonderlijke premières van drie generaties internationaal gevierde choreografen. Slechts zes keer te zien, het beste van het hedendaagse ballet bij elkaar in één exclusief programma.

Van Manen, Forsythe, ArquésBeeld Nationale Opera & Ballet

Het Nationale Ballet presenteert in juni het beste van het hedendaags ballet met de Nederlandse premières van Kleines Requiem van grootmeester Hans van Manen, dat door het gezelschap voor het eerst wordt gedanst. Ignite van Young Creative Associate Juanjo Arqués én die van Pas/Parts 2018 van William Forsythe, waarmee Het Nationale Ballet na lange tijd weer werk danst van deze internationaal gevierde choreograaf. Deze drie bijzondere premières van drie generaties choreografen zijn te zien tijdens het Holland Festival.

Forsythe – Pas/Parts 2018

Pas/Parts (1999) is een van de laatste grootschalige balletten die William Forsythe voor het ballet van de Parijse opera creëerde. In 2016 maakte Forsythe een nieuwe versie, een bijna geheel herziene choreografie voor San Francisco Ballet. Deze gaf hij in 2018 nog weer een update voor Boston Ballet en het is deze laatste versie, Pas/Parts 2018, die nu voor het eerst in Europa te zien is bij Het Nationale Ballet.

Van Manen – Kleines Requiem

In 1996 zette meesterchoreograaf van eigen bodem, Hans van Manen, zijn Kleines Requiem op het derde en vierde stuk van Górecki’s ‘Kleines Requiem für eine Polka’. De muziek is duister, mysterieus. De toon van dit unieke stuk is zowel somber als troostend; thema’s als afscheid, de dood en eenzaamheid passeren de revue. Dansers rennen van de ene naar de andere kant van het toneel en terug, heen en weer. Dan volgen er enkele dynamisch in elkaar overlopende duetten.

Arqués - Ignite

William Turners beroemde schilderij ‘The Burning of the Houses of Lords and Commons’ vormt de inspiratiebron voor Ignite, het nieuwe indrukwekkende werk van Juanjo Arqués, dat hij creëerde voor Het Nationale Ballet in coproductie met Birmingham Royal Ballet. Turner gebruikte briljante kleurvlakken en variabele atmosferische effecten die grenzen aan abstractie. Op vergelijkbare wijze laat Arqués zich verleiden tot het maken van een werk dat een verhaal vertelt door de zintuigen aan te spreken.

Kaarten

De voorstelling is te zien van vrijdag 14 juni t/m zondag 30 juni in het Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Koop je kaarten hier.

De journalisten van Het Parool zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden