DPG Media reserveert winst voor coronaimpact

Mediabedrijf DPG Media (onder meer Het Parool, AD, QMusic, Independer) zet 129 miljoen euro winst over 2019 apart om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden.

null Beeld DPG Media
Beeld DPG Media

Het bedrijf vindt het nog te vroeg om de gevolgen te voorspellen maar houdt rekening met een impact op de cijfers voor 2020. “De pijn zit hem in de advertentiemarkt die sinds medio maart een sterke daling laat zien,” aldus topman Christian Van Thillo. “De grote vraag is hoe het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zich de komende periode zullen ontwikkelen.”

DPG waagt zich niet aan een voorspelling van de resultaten van dit jaar omdat deze sterk afhankelijk zijn van overheidsmaatregelen in de landen (België, Nederland, Denemarken) waarin het bedrijf actief is. “Wij zullen zowel de groep als de onderdelen intussen bijsturen waar mogelijk, maar zonder de onderliggende strategie aan te tasten,” aldus topman Erik Roddenhof. “Wij blijven inzetten op digitale transformatie terwijl we de focus bewaren op al onze mediamerken, online én offline.”

Independer 

De omzet bij bij DPG Media groeide vorig jaar 4 procent naar 1,6 miljard euro. De Nederlandse activiteiten (dagbladen radio en digitale diensten) groeiden daarbij twee keer zo hard. Mede doordat vergelijkingssite Independer, die in 2018 werd overgenomen van Achmea, helemaal in de cijfers meetelt. De digitale activiteiten (naast Independer ook Tweakers, Autotrack en Hardware.info) zijn inmiddels goed voor 120 miljoen euro omzet.

Bij de dagbladen loopt de omslag van papier naar digitaal volgens het bedrijf voorspoedig. Het aantal digitale abonnees ligt inmiddels op 400.000. Alleen compenseert de online advertentieopbrengst de inkomstendaling uit papieren reclame nog niet.

Deze week kwam de eerder aangekondigde overname, voor 460 miljoen euro, van de Nederlandse tak van uitgever Sanoma (Libelle, Donald Duck, NU.nl) rond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden