Dossiers VUmc-patiënten tijdelijk zichtbaar bij AMC

Gegevens van 350 VUmc-patiënten zijn tijdelijk zichtbaar geweest voor zorgprofessionals van het AMC. Dat meldt het eerstgenoemde ziekenhuis woensdag.

Beeld anp

Het datalek werd in de nacht van 24 op 25 februari van dit jaar veroorzaakt door een menselijke fout, toen de 350 dossiers omgezet werden naar het nieuwe elektronisch patiëntendossier (EPD).

Omdat alle 350 betrokken patiënten bij beide instellingen ingeschreven staan, kon het volgens een VUmc-woordvoerder gebeuren dat dossiers een AMC-label kregen in plaats van een VUmc-label. De fout werd de ochtend daarna ontdekt door poli-medewerkers van het AMC.

Hoewel de betrokken patiënten bij beide ziekenhuizen ingeschreven staan bestaat een duidelijke scheiding tussen AMC-dossiers en VUmc-dossiers. Dossiers mogen pas gedeeld worden als daar volledige toestemming voor is gegeven door de patiënt.

Omdat dat voorafgaand aan de fout niet is gebeurd, heeft het VUmc de betrokken patiënten ingelicht en de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte gesteld.

Het VUmc benadrukt dat de dossiers niet op straat zijn komen te liggen en alleen zichtbaar zijn geweest voor zorgprofessionals. De fout is dezelfde dag nog hersteld.

Het AMC en VUmc besloten twee jaar geleden gezamenlijk een nieuw elektronisch patiëntendossier aan te schaffen van de Amerikaanse leverancier Epic.

Het systeem kent echter wel een duidelijke scheiding tussen AMC-dossiers en dossiers van VUmc. Patiënten moeten toestemming geven om gegevens van beide ziekenhuizen samen te voegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden