Review

Dossier K ***

Regie: Jan Verheyen
Met: Koen De Bouw, Werner De Smedt
Dat de Belgen gelikte policiers kunnen maken, bewezen ze zeven jaar geleden met De zaak Alzheimer. Met de vervolgfilm Dossier K bewijzen ze weer hun vakmanschap, maar mag het de volgende keer origineler?

Vincke en Verstuyft zijn de fraaie namen die auteur Jef Geeraerts verzon voor het rechercheursduo in een aantal van zijn misdaadromans. In Dossier K krijgen ze in Antwerpen te maken met de Albanese onderwereld als op een liquidatie een bloedige keten van eerwraak volgt. Het leidt tot een zoektocht naar de dader, met actiescènes waarvoor Hollywood zich niet zou schamen. En passant leert de kijker iets over eerwraak, maar de film zoekt het vooral in clichés.

Zo bestaat het rechercheduo uit een serieuze speurder (Vincke) en een olijke noot (Verstuyft), wordt de oplossing van de zaak bemoeilijkt door competentiestrijd en corruptie binnen het politiekorps, en bloeit op de werkvloer voorzichtig een romance op. Wel sterk is de plotwending halverwege de film, waardoor Vincke persoonlijk betrokken raakt bij de zaak.

Erik van Looy en Carl Joos schreven net als voor De zaak Alzheimer ook nu weer het scenario en Koen De Bouw en Werner De Smedt vormen weer het rechercheduo. Maar Van Looy deed nu niet ook de regie, omdat hij druk bezig was met het populaire Loft. Collega Jan Verheyen klaarde de klus naar behoren. Dossier K is degelijk confectiewerk. (JOS VAN DER BURG)

www.dossierkfilm.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden