PlusNet open

Dorstlust: één adres voor al je cocktails en mix-drankjes

Elke dag openen nieuwe winkels, restaurants en cafés in de stad. In onze dagelijkse rubriek Open lees je erover. Vandaag: Dorstlust.

De winkel moet een einde maken aan de vrijdagmiddagfietstocht van slijter naar supermarkt en weer terugBeeld Jean-Pierre Jans

Al bijna drie jaar hebben vrienden Boyd Zandwijken (28), Stephan van Duuren (28) en Tessa Monfrooy (28) een succesvolle frisdrankwebshop onder de naam Dorstlust, daar komt nu een echte winkel bij. Een toevoeging, denkt Monfrooy: "Het is toch fijn als je even de flesjes kunt vasthouden."

In de winkel gaan de drie bovendien verder dan online: er worden ook sterke drank verkocht, garnering voor cocktails en zelfs glazen. De winkel moet een einde maken aan de vrijdagmiddagfietstocht van slijter naar supermarkt en weer terug om alle ingrediënten voor je cocktails of mixdrankjes bij elkaar te sprokkelen: hier vind je alles bij elkaar, legt Monfrooy enthousiast uit.

Natuurlijk zijn er de ingrediënten voor een gin-tonic: lokale Vordingsgin (39,95 euro) en keuze uit zestien verschillende tonics. Maar de eigenaren geven ook graag advies voor originelere mixdrankjes. "Ga bijvoorbeeld eens voor een moscow mule," suggereert Monfrooy, "met wodka, limoensap en gemberbier."

Dennenaaldenolie

De look van de winkel is industrieel, met onbewerkte muren en houten schappen, ondersteund door frames van stalen buizen. Sterke drank staat achterin tegen zwarte muren. De verbouwing was nog een hele klus: alle muren van het voormalige Marokkaanse theehuis waren geel met glitters.

Het idee voor Dorstlust ontstond na een vakantie in Berlijn, waar de drie vrienden de bekende frisdrank Club Mate hadden gedronken. Terug in Amsterdam grepen ze mis in het schap: nergens was hun favoriete dorstlesser te krijgen. Ze begonnen te importeren - met een auto naar Berlijn op en neer - voor eigen gebruik en voor vrienden, maar de vraag bleek al snel groter.

Intussen is het assortiment behoorlijk uitgebreid. Club Mate is nog steeds te koop, maar ze hebben ook frisdranken met mysterieuzere smaken, bijvoorbeeld die van Wostok: Tannenwald (dennennaaldenolie, taigawortel en kardemom, 1,50 euro) of peer-rozemarijn (1,75 euro). De hit deze zomer? Volgens Monfrooy maken de bloemige frisdranksmaken een opmars, zoals rozen en vlierbloesem.

Ken jij een nieuw tentje? Vertel het ons en stuur een mailtje naar open@parool.nl

Dorstlust

Pretoriusstraat 1
06 247 084 17
www.dorstlust.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden