Opinie

Doortrekken NZ-lijn hoeft niet duur te zijn

Het doortrekken van de NZ-lijn naar Amstelveen hoeft helemaal niet schrikbarend duur te zijn, stelt Luud Schimmelpennink.

Beeld anp

De gemeenteraad van Amsterdam heeft deze week met algemene stemmen een motie aangenomen van D66, VVD en SP waarmee de Amstelveenlijn in principe mogelijk wordt gemaakt, ook al lijkt wethouder Pieter Litjens daar niets voor te voelen.

De plannen voor de Amstelveenlijn worden uitgewerkt door voornamelijk externe mensen van de Stadsregio. Veel aandacht gaat uit naar de ambities voor station Zuid. Dat moet het grootste station van Amsterdam worden met veel overstappers.

In de huidige plannen wordt Zuid het eindstation met enkelspoor voor de Noord/Zuidlijn. De frequentie van de lijn wordt daardoor beperkt. De regio zal daarom minder metrotreinen bestellen dan aanvankelijk de bedoeling was. De tunnel naar de Vrije Universiteit en Amstelveen wil men afbreken om op die plek een kantoor te bouwen, een kapitaalvernietiging van 180 miljoen euro.

Dit is het laatste uit een rij van steeds veranderende plannen. En dit gaat in de richting van een dramadossier. De plannenmakers van de regio geven miljoenen uit aan steeds andere projecten en houden zo hun duur betaalde werk in stand, een systeem dat ook vaak voorkomt bij ict-projecten.

De huidige plannen, inclusief overkappingen bij de Zuidas, zullen uiteindelijk in 2028 uitgevoerd zijn en laten Amstelveen twee jaar zonder railvervoer. Wel wil men een plan uitwerken voor een ondergrondse metro in Amstelveen. Dat is onnodig duur en die metro zal op zijn vroegst klaar zijn in 2040.

Er is een alternatief. Allereerst kan de Noord/Zuidlijn doorgetrokken worden naar de halte VU/De Boelelaan. Volgens door de gemeente opgestelde prognoses zal dat één van de drukste stations van de lijn worden.

Daarna kan de lijn worden doorgetrokken naar Amstelveen of mogelijk nog verder. De beste oplossing hiervoor is een bovengrondse open buis, op palen, die buiten het gebied wordt geproduceerd en snel kan worden geplaatst. Dit plan is al eerder bedacht door Witte Stad samen met een aantal oud-raadsleden, deskundigen en in het bijzonder Rein Jansma die de bovengrondse route van de lightrail in Den Haag heeft gemaakt.

Bart Vink (raadslid voor D66) was betrokken bij het opstellen van de betreffende passage in het program-akkoord en heeft met zijn motie de basis gelegd voor deze variant.

Dit plan maakt gebruik van de ervaring van steden als Hamburg, Wenen, Bangalore en Rotterdam waar men tegen lage kosten heeft gebouwd of zal gaan bouwen.

Dit maakt het mogelijk sneller en goedkoper een doorgaande verbinding te bouwen, die kostendekkend vervoer mogelijk maakt. Bovendien wordt station Zuid ontlast en is er een snellere en frequentere verbinding met Amstelveen.

Want dat willen we: snelle, schone en veilige metroverbindingen die kostendekkend kunnen worden geëxploiteerd. Met de tram, elektrische auto en scooter, fiets-en voetgangersverkeer realiseren we de noodzakelijke vermindering van de uitstoot aan fijnstof en stikstofdioxide, waarmee de gezondheid in Amsterdam en Amstelveen verbeterd kan worden.


Luud Schimmelpennink
Industrieel ontwerper en oud-raadslid. Is sinds de jaren zestig bezig met vervoeroplossingen voor de stad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden