Doormodderen is de enige optie

De bouwput in de Vijzelgracht. Foto G. Dikken Beeld
De bouwput in de Vijzelgracht. Foto G. Dikken

De huizen zijn verzakt, de bewoners kunnen er voorlopig niet in en volgens burgemeester Cohen staat de geloofwaardigheid van de Noord/Zuidlijn onder druk. De vraag is: wat nu? Doorgaan of stoppen? Of zijn er nog andere opties?

Helemaal stoppen
Technisch gezien kan het. De bouwput die nu de Vijzelstraat heet, kan worden dichtgestort. Dat geldt eigenlijk voor de hele Noord/Zuidlijn, maar het zou de gemeente aanzienlijke bedragen kosten. Tot nu toe heeft Amsterdam 800 miljoen euro geïnvesteerd in het project. Niet alleen de investeringen van de gemeente gaan dan verloren, het rijk zal op dat moment ook de subsidies gaan terugvorderen. Uiteindelijk zou het de gemeente miljoenen, zo niet een miljard euro kosten om de Noord/Zuidlijn af te blazen. Nog los van de tijd die eraan is besteed: vanaf 2003 is het project in volle gang, en volgens de laatste berekeningen duurt het project minimaal tot 2015.

Zand erover
Ook dat kan. Deze optie loopt waarschijnlijk eveneens uit op een financieel debacle. Als het station Vijzelgracht opnieuw moet worden gebouwd, moeten nieuwe ontwerpen op tafel komen. Die ontwerpen kosten veel geld. De overheid zou met de bouw van een totaal nieuw station wel eens de subsidiekraan kunnen dichtdraaien. En daarbij: er is geen enkele garantie dat met een nieuw ontwerp de oude problemen worden voorkomen. Het is goed denkbaar dat men ook dan weer te maken krijgt met verzakkingen, lekkages en andere zaken.

Station overslaan
Wederom mogelijk, maar onwaarschijnlijk. De overheid trekt op dat moment zo goed als zeker een deel van de subsidies in. Amsterdam moet namelijk een afgesproken aantal stations bouwen. Veiligheid wordt dan ook een punt van zorg. De Noord/Zuidlijn is ingedeeld volgens het safe haven principe: bij calamiteiten wordt doorgereden tot het volgende station, zodat de metro niet in de tunnel hoeft te stoppen.

Na de Vijzelstraat volgt het station aan de Ferdinand Bolstraat. Dit station ligt nog veel dieper onder de grond, en bovendien onder een veel smaller straatje. Als het op de Vijzelstraat niet lukt, dan lukt het op de Ferdinand Bol al helemaal niet, is de gedachte.

Een andere route
Een andere route staat bijna gelijk aan helemaal stoppen. Nieuwe, kostbare ontwerpen moeten worden gemaakt. En het is denkbaar dat een andere route onder bestaande huizen zal lopen, meer dan nu het geval is. Omdat een metro nu eenmaal onder de grond moet, blijven veel van de huidige problemen bestaan. Opnieuw beginnen zou de gemeente feitelijk veel meer kosten dan stoppen: niet alleen is de 800 miljoen, die nu is geïnvesteerd, weggegooid geld, daar komt dan nog eenzelfde bedrag bij.

Doormodderen
De enige reële optie. Alle bovenstaande opties zijn technisch niet haalbaar of lopen uit op een financieel fiasco. Voor de bewoners die naast de bouwputten wonen is het zuur, maar de Noord/Zuidlijn zal er komen, al kan men nu nog niet zeggen hoe en wanneer. De gemeente Amsterdam zal met hangende pootjes naar Den Haag moeten om het rijk te vragen meer te investeren. Want dat de kosten zullen stijgen, staat vrijwel vast. Het gaat waarschijnlijk ook langer duren: elk probleem zal nu minutieus moeten worden onderzocht om herhaling van deze week te voorkomen. Pas als de technici het ook niet meer weten, staat de toekomst van de Noord/Zuidlijn echt op het spel. (HET PAROOL)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden