Doorbraak: Google bereid concurrenten te promoten

Zoekmachine Google is bereid om links naar drie concurrenten prominent te gaan tonen bij het weergeven van zoekresultaten. Het is de meest verregaande concessie die de Amerikaanse zoekmachine tot nu toe heeft gedaan in het slepende conflict met de Europese Commissie. Die toonde zich vandaag tevreden met de stap van de Amerikaanse internetgigant.

De zoekmachine van Google Beeld afp
De zoekmachine van GoogleBeeld afp

Dat blijkt uit een persbericht dat de Europese Commissie vandaag heeft uit doen gaan. De Commissie doet al bijna vier jaar lang onderzoek naar mogelijk misbruik door Google van zijn dominante marktpositie op de zoekmachinemarkt. Concurrenten als Microsoft hadden daarover geklaagd. Google zou bijvoorbeeld zijn eigen diensten hoger laten eindigen in de zoekresultaten dan die van concurrenten. Google heeft al meerdere malen concessies gedaan, maar die werden keer op keer door Europa afgeserveerd als onvoldoende.

Nu lijkt het erop dat de strijdbijl begraven kan gaan worden. Eurocommissaris Joaquin Almunia (Mededinging) heeft laten weten dat de nieuwste voorstellen van Google tegemoet komen aan de bezwaren van Brussel. 'Dit is een belangrijke stap voorwaarts.' Almunia wil eerst nog met de concurrenten van Google overleggen alvorens groen licht te geven. Als de Europese Commissie definitief akkoord gaat, zal de schikking voor een periode van vijf jaar gelden voor de hele Europese Unie plus IJsland, Liechtenstein en Noorwegen, maar zonder Kroatië.

Joaquin Almunia Beeld ap
Joaquin AlmuniaBeeld ap

Duidelijk zichtbaar
Het nieuwste schikkingsvoorstel van Google houdt in dat in de gevallen waarbij de zoekmachine van Google de eigen diensten van Google toont (bijvoorbeeld als gezocht wordt op hotels), ook de diensten van drie van Google's concurrenten getoond zullen worden. Dat gebeurt dan op een 'duidelijk zichtbare' manier die vergelijkbaar is met de manier waarop Google de eigen diensten aanprijst.

Eerder had Google onder andere toegezegd dat het adverteerders niet langer zal beletten om bij concurrenten te adverteren, en dat het voor concurrenten mogelijk gemaakt wordt om zichzelf uit speciale zoekmachines (zoals Shopping) te laten verwijderen zonder ook uit de reguliere zoekresultaten gehaald te worden.

Mocht het toch niet tot een schikking komen, dan loopt Google het risico dat er een jarenlang grootschalig onderzoek naar de concurrentiepositie van het bedrijf wordt gestart.

null Beeld afp
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden