Door rood rijden was oorzaak treinbotsing

Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een 'laag risicoprofiel' omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden. Foto ANP

DEN HAAG - De belangrijkste oorzaak van de treinbotsing bij Barendrecht van twee weken geleden was het door rood rijden van de trein van vervoerder DB Schenker. Dit schrijft verkeersminister Camiel Eurlings woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Al eerder zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVV) dat het door rood rijden van een machinist waarschijnlijk de oorzaak van de botsing van twee goederentreinen is geweest. De Schenker-treinbestuurder kwam daarbij om het leven.

Het sein bij Barendrecht was voorzien van het ATB-beveiligingssysteem, aldus Eurlings. ATB staat voor Automatische Trein Beïnvloeding. Er is een verbeterde versie waarvan na onderzoek momenteel circa 1250 seinen worden voorzien. Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een 'laag risicoprofiel' omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden