Door droogte vervoer over de weg naar sluis IJmuiden

De droogte heeft grote gevolgen voor de binnenvaart en de bouw. Omdat de aanvoer van zand en grind stokt door het lage waterpeil kunnen hele bouwprojecten stilvallen.

Het sluizencomplex bij IJmuidenBeeld ANP

Daarvoor waarschuwt de branchevereniging voor de grondstoffenhandel in de bouw NVLB. Cement voor de bouw van de sluis bij IJmuiden komt al per vrachtwagen uit Duitsland, omdat schepen door het lage waterpeil veel minder kunnen meenemen.

De komende dagen dreigt het peil in de Rijn zo laag te worden dat schepen met zand en grind de ondiepten bij het Duitse Kaub en Maxau niet meer kunnen passeren. In dat geval dreigt 'op vrij korte termijn' het werk stil te vallen op bouwplaatsen, volgens NVLB-directeur Cees van Putten. "Het hangt van de voorraden af die bouwbedrijven hebben aangehouden," zegt hij.

"De continuïteit van de bouwproductie kan stilvallen," zegt hij. Het meeste zand en grind komt uit Nederland zelf, maar toch nog zo'n dertig procent komt uit Duitsland en verder. Uitwijken naar andere productielocaties of materialen is geen optie meer. Omdat binnenvaartschepen al maanden minder zwaar beladen kunnen worden, zijn alle alternatieven al maximaal benut.

Al sinds de zomer staat het water in de grote rivieren laag door de droogte. In de Rijn staat het water zelfs lager dan in augustus, toen een laagterecord van 6,83 meter boven NAP werd genoteerd. Gisteren was het bij Lobith 6,73 meter boven NAP en het dieptepunt is waarschijnlijk nog niet bereikt.

De droogte
Vooral dat de droogte zo lang aanhoudt, zorgt voor problemen. "Alles wat vanuit Duitsland richting de havens van Amsterdam en Rotterdam komt, heeft last van het lage water," zegt Marleen Buitendijk van brancheorganisatie BLN Schuttevaer.

Sommige schepen kunnen minder dan de helft laden van wat ze normaal vervoeren. Voor schippers is het gek genoeg een goede tijd. Er is meer werk. "De omloopsnelheid gaat omhoog," zegt Buitendijk. Om toch alle lading op tijd te vervoeren zijn meer schepen in de vaart, zelfs scheepstypen die normaal niet worden ingezet.

Ook binnenvaartschipper Rienk Abrahamse vertelt dat hij het nu extra druk heeft. "Op de korte termijn is het gunstig voor de schippers. Om dezelfde tonnages te vervoeren varen we extra heen en weer." Wel zijn er extra wachttijden, omdat de vaargeul smal is geworden.

Hij maakt zich zorgen over de lange termijn. "Voor klanten is het een dure tijd. Het is 4 tot 5 keer zo duur," schat hij.

Stabiele prijs
Transporteurs moeten erop kunnen bouwen dat hun lading van A naar B komt, voor een stabiele prijs. Anders komen ze in de verleiding om voor vervoer over de weg te kiezen. Korte periodes van droogte en laag water leveren weinig problemen op.

"Dan stellen we transporten die minder haast hebben even uit. Maar nu duurt de droogte al zo lang; dit is de langste laagwaterperiode ooit."

Het lage waterpeil raakt ook de bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden, vertelt hij. Cement uit Duitsland komt nu per vrachtauto. Vervolgens wordt het vanuit de Amsterdamse haven per schip naar IJmuiden gebracht.

Rijkswaterstaat bevestigt dat. Volgens een woordvoerder geldt het alleen voor cement. Dat kwam in zo'n twee schepen per maand naar Amsterdam. Nu wordt het in twee tot drie vrachtwagens per werkdag aangevoerd uit Duitsland. VertragingIn de Amsterdamse haven gaan de vrachtwagens op een groot ponton, dat vier keer per dag naar IJmuiden vaart. Dat was al de manier om bouwmaterialen naar de sluis te brengen, omdat vrachtwagens door hun lengte en gewicht niet over de weg op het sluiscomplex kunnen komen.

Ook blijft de overlast voor omwonenden zo binnen de perken. Extra kosten of vertraging bij de bouw van de sluis zijn er niet, volgens de woordvoerder.Eerder werd bekend dat de sluis de aannemers BAM en VolkerWessels 200 miljoen euro meer gaat kosten door fouten in het ontwerp. Ook is de sluis daardoor ruim twee jaar later klaar.BeantwoordenAllen beantwoordenDoorsturen

Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden