Door crisis minder geld naar goede doelen

Nederlanders bezuinigen door de crisis ook op goede doelen. Zo gaven huishoudens en bedrijven in 2011 4,3 miljard euro uit aan donaties, sponsoring en vrijwilligerswerk. Dit is het laagste bedrag sinds 2001 (3,6 miljard euro), volgens onderzoekers van de werkgroep filantropische studies van de Vrije Universiteit Amsterdam die dit om de 2 jaar bekijken. Dat meldde de werkgroep maandag.

Beeld anp

De meeste gezinnen gaven in 2011 gemiddeld 200 euro uit aan vooral religieuze organisaties als kerken en moskeeën. Daarbij schonken meer mensen juist kleinere bedragen van rond de 40 euro aan gezondheidsorganisaties als de Nederlandse Hartstichting en de KWF Kankerbestrijding. Bedrijven doneerden vooral aan lokale sportverenigingen, maar ook die deden dit een stuk minder dan in de jaren daarvoor.

Verder zijn donateurs minder trouw aan bepaalde organisaties dan voorheen en geven ze ook minder geld aan collectanten op straat en aan de deur.

'Mensen willen minder vastigheid, zoals bij een jaarlijkse afschrijving. Als ze iets doneren, doen ze dit een enkele keer en dan ook met minder geld', zei een medewerkster van de werkgroep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden