'Door beperkingen Qatar Airways loopt Nederland opdrachten mis'

Nederlandse bedrijven hoeven niet te rekenen op overheidsopdrachten uit Golfstaat Qatar als de Nederlandse overheid blijft vasthouden aan de beperkingen die het oplegt aan luchtvaartmaatschappij Qatar Airways. Dat zegt topman Akbar al-Baker van Qatar vandaag in Amsterdam.

Akbar Al Baker, CEO Qatar Airways, tijdens een persconferentie omtrent het nieuwe vluchtschema tussen Qatar en Schiphol Beeld anp

al-Baker was in de hoofdstad aanwezig om de start van rechtstreekse vluchten tussen Schiphol en Doha toe te lichten. Qatar gaat vanaf 16 juni zes maal per week tussen Nederland en Qatar vliegen. De maatschappij wil dat volgens de topman graag dagelijks doen - en in de toekomst zelfs twee maal per dag - maar dat staat de luchtvaartovereenkomst tussen Nederland en de Golfstaat nu niet toe.

Daarnaast wil Qatar Airways, één van de grootste vrachtluchtvaartmaatschappijen ter wereld, haar cargoactiviteiten op Schiphol dolgraag uitbreiden, maar ook daar steekt het kabinet vooralsnog een stokje voor.

Uitbreiden
'We zijn al sinds 2003 actief op Schiphol. We willen graag onze dagelijkse vrachtvluchten uitbreiden naar tweemaal daags of zelfs driemaal daags, nu KLM, Martinair en Air France hun vrachtactiviteiten terugschroeven,' aldus al-Baker. In april liet staatssecretaris Wilma Mansveld van Luchtvaart al weten niet te denken over uitbreiding van de landingsrechten, nadat Nederlandse transportorganisaties dat hadden gevraagd omdat KLM en Martinair hun vrachtactiviteiten sterk terugschroeven.

'Nederland is een transportland, extra luchtvrachtcapaciteit is gewoon nodig. Waar KLM krimpt, groeien wij juist. Nederland hindert met deze beperkingen de eigen handelseconomie. Maar na zeventien jaar in de luchtvaart heb ik een dikke huid. Ik wil niks naars zeggen over uw land, maar politici handelen naar de temperatuur van het water. De minister danst naar de pijpen van Air France-KLM.'

'Mijn regering zal niet direct terugslaan door de activiteiten van Nederlandse maatschappijen in Qatar terug te brengen,' zegt de Qatarees. 'Maar economisch verkeer is een tweebaansweg. Als wij geen extra vluchten op Schiphol krijgen, dan moet Nederland ook niet verwachten dat ze veel commerciële contracten van onze overheid hoeven te verwachten.'

'Overheden moeten doen wat in het beste belang is van hun land. Kijk naar Frankrijk, dat ondanks het verzet van Air France onze landingsrechten heeft uitgebreid.'

Staatssubsidies
Tegenstanders van vluchtuitbreiding, waaronder KLM, wijzen op de staatssubsidies en belastingvrijstellingen die Golfmaatschappijen als Qatar Airways zouden genieten. al-Baker spreekt dat fel tegen. 'Wij krijgen geen subsidie. We betalen ook geen belasting, maar dat doet KLM in Qatar ook niet. En dat wij gebruik maken van infrastructuur van de staat, geldt in heel veel landen.'

KLM hekelt de vermeende subsidies al jaren. Toch had al-Baker alleen maar vriendelijke woorden voor de Nederlandse maatschappij. 'KLM is ons voorbeeld. Net als KLM stoppen wij nu ook met first class, om onze businessclass te upgraden. We willen graag op Schiphol samenwerken met KLM, bijvoorbeeld door gezamenlijk vluchten uit te voeren.' De Nederlandse maatschappij heeft al een verbond met Golfrivaal Etihad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden