Plus

Door Banksy geïnspireerde fotografen heel even in Moco

In het Moco Museum is dinsdagavond tijdens een pop-upexpositie slechts drie uur het werk te bewonderen van tien jonge fotografen die zich lieten inspireren door kunstenaar Banksy.

Werk van Aisha ZeijpveldBeeld Aisha Zeijpveld

Het Amsterdamse Moco Museum kocht één van de grootste en duurste kunstwerken ooit van Banksy - de geheimzinnige Britse street art legende. Op het ­kunstwerk zijn verschillende apen met bananen te zien. Het inspireerde Martijn Daniel Nekoui (28), columnist van Het Parool en oprichter van MOAM, een platform voor jong en creatief ­talent, om een pop-upexpositie te organiseren in het Moco Museum.

Een tentoonstelling met werk van tien jonge fotograferen, die zich speciaal voor de expositie lieten inspireren door het werk én de persoon Banksy. Nekoui: "Elke fotograaf maakte één beeld en dat hangt tijdens de avond niet in een achterafzaaltje, maar echt tussen het werk van Banksy."

Drie uur
Het Moco Museum opent dinsdagavond speciaal voor deze pop-upexpositie met werk van ­onder anderen Valentina Vos, Pablo Delfos en Imke Panhuijzen, de deuren. Van zeven tot tien zijn de foto's te bewonderen.

"Slechts die drie uur," zegt Nekoui. "Zo'n pop-upexpositie past ook bij hoe Banksy te werk gaat. Het is exclusief alleen op die avond te zien, waardoor mensen wel móeten komen."

Er hangt onder andere werk van fotografe ­Aisha Zeijpveld. Op haar foto is een man met een zwarte trui en capuchon te zien. Uit zijn hoofd komt rood-oranje rook. Nekoui: "Zij heeft Banksy zelf als inspiratiebron genomen, omdat zijn identiteit natuurlijk onbekend is. Dat maakt dit kunstwerk extra mooi en heel kleurrijk."

Kunstenaarsduo Adrian & Gidi - Adrian Woods en Gidi van Maarseveen - is anders te werk ­gegaan. "Ik zie hun werk als supergestileerd, van een nieuwe generatie. En volgens mij is het een behoorlijke knipoog naar de evolutie­theorie van Darwin."

Werk van Adrian and GidiBeeld Adrian and Gidi

De foto van Koers von Cremer, waarop een jongen te zien is in een onderbroek, heeft volgens Nekoui iets hards en zacht tegelijk in zich. "De fotograaf lijkt met de tegenstrijdigheden daarin te hebben gewerkt en dat spreekt me heel erg aan."

Gevestigde orde
Nekoui richtte zich bewust niet op de gevestigde orde van fotografen. "Maar ook niet op de ­groep die net is afgestudeerd. Volgens mij hebben we een selectie kunnen maken van écht goede fotografen." De opdracht was behoorlijk vrij. Nekoui deed dat bewust, omdat hij creatieve vrijheid belangrijk vindt.

"Iedereen heeft een uniek werk gemaakt en echt een eigen visie op het werk van Banksy gegeven. Omdat ik creatieve vrijheid zo belangrijk vind, kregen de fotografen geen beperkingen of kaders opgelegd voor hun opdracht. Het is belangrijk dat je volledig jezelf kunt zijn als je iets maakt."

De fotografen hebben de opdracht allemaal anders geïnterpreteerd. "Dat vind ik tof aan kunst, dat het bij iedereen een andere emotie oproept en dus ook voor een andere uitkomst zorgt."

Multidisciplinair
Toen Nekoui naar de tien foto's keek, ­herkende hij wel een overkoepelend thema. "Ik herkende het fragiele in de foto's, een soort angst voor de toekomst, voor wat er gaat gebeuren. Volgens mij is het daarom een heel mooie afspiegeling van wat er nu in de wereld ­gebeurt."

En wat vindt Nekoui eigenlijk zelf van Banksy? "Ik vind hem wel grappig, hoor. Het is vooral mooi dat hij zo multidisciplinair is en maatschappelijk betrokken. Hij is een van de grootste kunstenaars ter wereld."

Morgenavond is het zover. Nekoui benadrukt graag nog even de beperkte toegang. "Het is echt belangrijk om tussen zeven en tien te komen. Anders is het weg.

Moco Monkeys, 6/12, 19.00 - 22.00 uur, ­Moco ­Museum. Aanmelden via rsvp@martijnnekoui.com.

Werk van Koers von CremerBeeld Koers von Cremer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden