Donderdag grote dag voor de ov-chip

De strippenkaart verdwijnt donderdag uit Amsterdam. Foto ANP Beeld
De strippenkaart verdwijnt donderdag uit Amsterdam. Foto ANP

AMSTERDAM - GVB zet donderdag 250 extra medewerkers in om reizigers in trams en bussen te helpen met de overstap op de ov-chipkaart.

Chaotische taferelen, zoals bij de invoering van de ov-chip in de metro, in augustus 2009, verwacht GVB niet, zegt Pieter Schotte, directeur Middelen bij het vervoerbedrijf. Amsterdammers zijn gewend zijn aan het nieuwe betaalsysteem: zestig tot 65 procent van de reizigers in de bussen en trams betaalt al met de ov-chipkaart. Schotte: ''Dat was bij de metro wel anders. Een dag voor de poortjes dichtgingen, reisde nog maar dertig procent met de ov-chipkaart. Dat moest in één klap naar honderd procent.''

Een ander belangrijk verschil is dat reizigers bij problemen in de trams en bussen het personeel om hulp kunnen vragen. En als ze geen ov-chipkaart hebben, of vergeten zijn die op te laden, op de bus of tram een uurkaart kunnen kopen. Tijdelijk is daar ook een anonieme ov-chipkaart met een saldo van vijf euro te koop.

Om problemen te voorkomen zet GVB de komende dagen toch een legertje voorlichters en verkoopteams in, die reizigers die nog altijd met de strippenkaart reizen, te helpen. De teams, allemaal uitgedost met opvallende roze petjes, staan bij 23 drukke ov-knooppunten in Amsterdam, maar bijvoorbeeld ook op de busstations van Arriva in Waterland en op de treinstations in Zaanstad.

Ook met toeristen, dagjesmensen verwacht GVB geen problemen. Schotte: ''Of een toerist nu moet wennen aan een strippenkaart of een ov-chipkaart, dat maakt weinig uit. En als ze uit Londen of Hongkong komen is het helemaal geen probleem: daar werken ze al jaren met dit systeem. Ook aan allochtonen die slecht Nederlands spreken - is aandacht besteed. De afgelopen weken hebben Turkse en Marokkaanse GVB-medewerkers moskeeën bezocht om in het Turks of Arabisch uitleg te geven.

Vanavond en vannacht treft GVB de laatste voorbereidingen: de vervoerder sloopt dan de honderden stempelmachines uit de tramvloot. De buschauffeurs mogen hun stempels voorlopig nog even houden: voor de nachtbus. (JASPER KARMAN)

Zes tips voor een beter gebruik, onder buitengewone omstandigheden

1. Met de fiets in de metro of de tram kan nog steeds. Bij de GVB-automaten op de metrostations kun je een apart fietskaartje kopen, dat op je ov-chipkaart wordt geladen en dat de hele dag geldig is. Je krijgt dus geen 'echt' kaartje meer. In de tram mag de fiets alleen mee in lijn 26, van en naar IJburg. Die heeft geen kaartjesautomaat aan boord, dus krijg je daar een papieren kaartje.

2. Met de acht kinderen van je zus in het ov is wat ingewikkelder: vroeger kon je voor alle kinderen één strippenkaart gebruiken, nu moet voor elk kind een aparte ov-chipkaart worden gekocht. Dat is natuurlijk niet goedkoop, dus als je maar zelden met zo'n stoet kinderen op pad bent, kun je ook voor elk kind een los kaartje kopen. Een uurkaarje kost €2,60. Voor scholen is er voor € 2,50 een speciaal scholendagkaartje.

3. De Stop & Go-bus op de Prinsengracht krijgt later chiplezers. Tot dan:1 euro cash

4. Je abonnement kun je op je ov-chipkaart zetten. Tot drie sterren (voor drie zones) kan dat gewoon bij een kaartjesautomaat. Voor abonnementen voor meer zones adviseert GVB naar het loket te gaan. Voor een GVB-jaarabonnement krijg je een aparte, kaart.

5. Online een persoonlijke ov-chipkaart aanvragen voor uzelf of voor een familielid, kan bij de site van Trans Link Systems. De site wordt binnenkort vernieuwd.

6. Nooit zonder saldo zitten kan door een persoonlijke ov-chipkaart te nemen en de functie 'automatisch opladen' aan te zetten op de site ov-chipkaart.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden