Dokter twittert, blogt en mailt volop voor advies patiënten

Nu vrijwel alle patiënten online naar medische informatie zoeken, draaien de pr-machines van de ziekenhuizen op volle toeren.

null Beeld Illustratie: Hedy Tjin
Beeld Illustratie: Hedy Tjin

Alle Amsterdamse ziekenhuizen hebben een Facebookpagina en een Twitteraccount, allemaal plaatsen ze filmpjes op YouTube. En bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis is binnen de zeventienkoppige marketingafdeling een heus webteam opgetuigd, dat de artsen sinds kort aan het bloggen heeft gezet.

'Een ziekenhuis is niet meer, zoals vroeger, een zwarte doos waar je naar binnen wandelt en waar je maar moet afwachten wat er gaat gebeuren,' zegt Marian Byvanck, senior adviseur communicatie bij het OLVG. 'Je kunt je van tevoren heel goed informeren. Dat is maar goed ook, want ziekenhuisbezoek maakt mensen kwetsbaar. Dan is het fijn dat je vooraf bijvoorbeeld even kunt kijken hoe de dokter eruitziet.'

Sociale media
Zorgverleners, kortom, worden steeds meer uit de relatieve anonimiteit van hun spreekkamer gerukt. In een proefschrift stelt Tom van de Belt van het Radboud universitair medisch centrum dat internet de belangrijkste bron voor medische informatie is: 83 procent van de Nederlanders zoekt online. Een kwart wil via sociale media met zijn hulpverlener communiceren. En maar liefst één derde van de Nederlanders bezoekt sites waar (para)medici door patiënten worden beoordeeld. De grootste vergelijkingssite, www.zorgkaartnederland.nl, krijgt naar eigen zeggen 900.000 hits per maand.

De zorgverleners spelen handig op de behoeftes in. In Nederland zit tachtig procent van de ziekenhuizen op sociale media, blijkt uit onderzoek van Trendition.

Lees vandaag (05-08) in de PS-bijlage van het Parool: Bloggen in de poli

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden