Plus

'Dode hoek kan en moet kleiner'

Er is een verschil van meters in de dode hoeken van vrachtwagens, blijkt uit onderzoek. Waarom een dode hoek van bijna twee meter accepteren, als nul meter ook mogelijk is? vragen de onderzoekers zich af. Ze willen dat de EU de veiligheidseisen zo snel mogelijk aanpast.

Uit onderzoek blijkt dat een chauffeur nooit in alle spiegels tegelijk kan kijken.Beeld anp

Op vrijdagmiddag 15 juli wil een vrouw met haar fiets een bocht naar links maken op het President Steynplantsoen in Oost. Een vrachtwagen draait op hetzelfde moment ook zijn stuur die kant op. De vrouw ziet hij niet. Zij belandt onder zijn wielen en overlijdt ter plekke.

Het is een van de vele voorbeelden waarin een fietser of voetganger overlijdt door de dode hoek van een vrachtwagen. Jaarlijks overlijden in Europa 4000 mensen door een ongeluk met een vrachtwagen, een kwart ervan vindt plaats binnen de stad.

Enorme verschillen
Ook in Amsterdam komt dit met regelmaat voor. Speciale spiegels, camera's en radars zouden dit­ tegen moeten gaan, maar de verschillen tussen vrachtwagens zijn enorm, zo blijkt uit onderzoek van de Loughborough Design School in Groot-Brittanië, in opdracht van denktank Transport & Environment (T&E).

Volgens het onderzoekbestaan er al vrachtwagens zonder dode hoek, maar rijden er ook voertuigen rond met een dode hoek die oploopt tot 1,9 meter vanaf de bestuurdersdeur.

De hoogte van de bestuurder ten opzichte van de weg is de kritieke factor in het zichtveld vanuit het voertuig. Hoe hoger hij zit, des te slechter het zicht.

Dat de verschillen tussen vrachtwagens zo groot zijn, noemen de onderzoekers schokkend. "Het toont aan dat fabrikanten de veiligheid van voetgangers en fietsers niet meenemen wanneer ze nieuwe voertuigen ontwerpen," zegt William Todts van T&E.

Nieuwe afspraken
Het is dan ook geen toeval dat het onderzoek nu verschijnt. Na de zomer komt de Europese Commissie bijeen om nieuwe ­afspraken te maken over de veiligheidseisen aan voertuigen.

De onderzoekers willen dat de veiligste vrachtwagens op het gebied van zicht de minimale standaard voor alle voertuigen worden.

In het verleden richtte het beleid zich vooral op spiegels. In 2001 overleed de dochter van schrijfster Anna Enquist bij een ongeluk met een vrachtwagen op de Dam. Enquist begon daarna een actie om dodehoekspiegels te verplichten.

Beeld Het Parool

In 2003 kwam die wet er. In 2007 werd de dodehoekspiegel vervangen door een breedtespiegel, een bollere trottoirspiegel en een vooruitkijkspiegel. Dat is nog bovenop de standaard 'hoofdspiegel'.

Te veel spiegels
Veel te veel spiegels, zo stelt het onderzoek nu. Een chauffeur kan nooit in alle spiegels tegelijk kijken, spiegels vertekenen diepte, en moeten ook nog eens allemaal optimaal zijn afgesteld. Uit het onderzoek blijkt juist dat, bij vrachtwagens met een minimale dode hoek, het directe zicht van de chauffeur optimaal is.

Het advies: de chauffeur, het dashboard en de voorruit moeten zo veel mogelijk omlaag. Maak delen van de zijdeur van glas. De eigen ogen van de chauffeur zijn het betrouwbaarst.

T&E wil dat de EU richtlijnen vastlegt voor wat een chauffeur zelf zou moeten kunnen zien, iets wat de commissie nu pas vanaf 2028 wil invoeren.

'Dit rapport laat zien dat voertuigen met goed direct zicht nu al op de markt zijn,' stelt T&E, 'er is dus geen reden om tot 2028 te wachten'. De commissie wil wachten om vrachtwagenfabrikanten in staat stellen hun collectie gefaseerd te vervangen.

Doden in Amsterdam

Juli 2016 Een fietsster komt onder een truck op het President Steynplantsoen. Ze overlijdt ter plekke.
September 2014 Op de Durbanweg komt een man onder een vrachtwagen. Hij overlijdt in het ziekenhuis.
Augustus 2014 Een 29-jarige fietser belandt onder een afslaande vrachtwagen op het Kwakersplein.
December 2013 De 7-jarige Efrat wordt geschept door een vuilnisauto.
Augustus 2013 Vier mensen overlijden deze maand in Amsterdam door een aanrijding met een vrachtwagen. Drie op de fiets, één op een scooter.
Juni 2009 De 12-jarige Boris wordt op weg naar school geschept. De chauffeur voelde alleen een 'schokje', maar Boris overleefde het niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden